لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

دنیا: غنی و عبدالله در انتظار میانجی بیرونی هستند


اختلافات به میان آمده میان رهبران حکومت وحدت ملی و دریافت راه‌های حل برای آن از مهمترین مطالب و تبصره‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

دنیا

روزنامه دنیا در سر مقاله‌اش نوشته‌است که محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در انتظار میانجی بیرونی هستند.

سرمقاله نویس گفته‌است در حالیکه در شمال و جنوب افغانستان درگیری‌ها شدت یافته لازم نیست که سران حکومت وحدت ملی بر سر قدرت جنجال بر پا کنند.

سرمقاله نویس نوشته‌است که سفیر امریکا در افغانستان و قوماندان نیروهای خارجی در این کشور به روز شنبه با رئیس اجرائیه دیدار داشتند اما در مورد جزئیات گفتگوهای آنان چیزی گفته نشده‌است.

به باور سرمقاله نویس اگر برای حل اختلافات به میان آمده تلاش‌های لازم صورت نگیرد روی وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور تأثیرات منفی برجا خواهد گذاشت.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مطلبی تحلیلی گفته‌است که طرح ایجاد حکومت وحدت ملی ناکام بود و باید بدیل برای آن جستجو گردد.

در مطلب آمده‌است که حکومت وحدت ملی با چالش‌های جدی سیاسی روبرو است و اظهارات اخیر عبدالله عبدالله نشان می‌دهد که اختلافات تا سرحد رقابت‌های سیاسی رسیده‌است.

نویسنده مطلب به نقل از برخی کارشناسان نوشته‌است که اگر در ساختار حکومت وحدت ملی تغییرات به میان نیاید، این حکومت پنج سال ادامه نخواهد یافت.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در سرمقاله‌اش به همین اختلافات اشاره کرده و گفته‌است که حکومت وحدت ملی لقمه زهر برای مردم افغانستان.

سرمقاله نویس می‌گوید که رهبران حکومت وحدت ملی از نخست تصمیم نادرست گرفتند و حالا مشکلات در بین آنان همه روزه افزایش می‌یابد.

سرمقاله نویس نوشته‌است که سران حکومت وحدت ملی دو سال را در اختلافات سپری کردند و مردم پی‌بردند که حکومت وحدت ملی که به میانجگری جان کری وزیر خارجه امریکا به میان آمد نتیجه نمی‌دهد.

مدنیت

و روزنامه مدنیت نوشته است که عبدالله عبدالله روز گذشته با برخی از دوستان جهادی اش نشست داشت و برای رئیس جمهور این پیام را رسانید که توافقنامه حکومت وحدت ملی باید بگونه کامل عملی گردد.

در سر مقاله این روزنامه گفته شد که در کنار بی‌کاری، کاهش کمک‌های جهانی، مداخلات همسایه‌ها و افزایش مشکلات امنیتی اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی چالش جدی دیگری است که باید از هر راه ممکن حل گردد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG