لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

تاجران کندز: صادرات قره قُل ۲۰ درصد کاهش یافته‌است


شماری از مالداران و تاجران کندز می‌گویند که نسبت به سال گذشته، امسال در کنار اینکه قیمت پوست قره قُل کاهش یافته در صادرات آن نیز ۲۰ درصد کاهش بوجود آمده‎است.

این مالداران و تاجران می‎افزایند که به دلیل موجودیت نا امنی‌ها و عدم ثبات سیاسی در کشور نظر به سال گذشته در سال روان قیمت پوست قره قُل و صادرات آن کاهش یافته‎است.

حاجی خیر محمد یک‌تن از تاجران پوست قره قُل در کندز در صحبت به رادیو آزادی گفت که همه ساله تجاران پوست قره قُل را از مالداران خریداری کرده و به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

وی می‌گوید که به تناسب سال‎های گذشته قیمت پوست قره قُل کاهش یافته‎است و بازار فروش آن نیز به مراتب کمرنگ شده‎است.

وی افزود:

"پوست قره قُل نسبت به سال گذشته افزایش نیافته‎است کاهش یافته یعنی پائین آمده‎است، پار سال یک جلد پوست سبز قره قُل را ما به قیمت الی ۱۸ صد و دو هزار افغانی به فروش می‌رساندیم، اما امسال یک جلد پوست قره قُل را به ۱۳ صد افغانی می‌فروشیم."

موصوف در مورد صادرات این پوست چنین گفت:

"پارسال از ولایت کندز به کشورهای خارجی ۵۰ هزار جلد پوست قره قُل صادر شده‌بود، اما امسال از کندز ۱۰ هزار پوست قره قُل صادر شده‎است، یعنی صادرات پوست قره قُل خیلی کاهش یافته‎است."

نامبرده می‌گوید که پوست قره قُل به چندین رنگ و گل یافت می‌شود.

در حال حاضر یک پوست قره قُل از ۲۰ دالر امریکای گرفته الی ۸۰۰ دالر امریکای قیمت دارد، بیشتر پوست قره قُل از افغانستان به کشورهای اروپایی صادر می‌‎گردد.

از سوی دیگر گل زمان خان که رمۀ‌ از گوسفندان قره قُل دارد می‌گوید که باید دولت به مشکلات مالداران رسیده‌گی کند و همچنان برای پوست قره قُل بازار پیدا کند تا هم مشکلات اقتصادی مالداران حل گردد و دولت نیز از آن عواید خوبی بدست خواهد آورد.

وی افزود:

"دولت باید به خاطر فروش پوست قره قُل بازار خارجی پیدا کند تا مالداران گوسفندان قره قُل را نگهداری کنند و نسل این حیوان از بین نرود و اگر برای فروش پوست قره قُل بازار مناسب جستجو شود هم اقتصاد مالداران خوب می‌شود و هم دولت عواید خوبی جمع آوری خواهد کرد."

از سوی دیگر نصیر احمد که در شهر کندز دوکان کلاه دوزی دارد می‌گوید که علاقه‌مندان کلاه قره قُل نسبت به سال‌های گذشته کم‌رنگ شدند.

نصیر احمد: و خرید و فروش خیلی کم‎است تنها کدام قاضی یا سارنوال از این کلاه می‌خرد.
نصیر احمد: و خرید و فروش خیلی کم‎است تنها کدام قاضی یا سارنوال از این کلاه می‌خرد.

وی گفت:

"یک کلاه قره قُل در سابق ۴ هزار و الی ۴۰ هزار افغانی قیمت داشت، اما حالی کسی اوقدر مانند سابق سر نمی‌کند و خرید و فروش خیلی کم‎است تنها کدام قاضی یا سارنوال می‌خرد."

مسئولان اتاق تجارت و صنایع کندز نیز می‌گویند که نسبت به سال‌های گذشته، امسال پروسس پوست قره قُل کاهش بی‌سابقه یافته‎است، آنان علت پائین آمدن قیمت پوست قره قُل و صادرات آن را موجودیت نا امنی و عدم ثبات سیاسی در کشور عنوان کردند.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها بیش از این هم مالداران و تجار شمال افغانستان از کاهش صادرات این پوست، هشدار داده‌اند.

قره قُل از زمانه‌های سابق برای مالداران و تجاران افغانستان یک منبع مهم عاید بوده‎است.

قره قُل نوعی از گوسفند است و وقتی تولد می‌شود قبل از لِسیدن و بُو کردن مادرش از سوی قصاب حلال می‌شود و پوست‌اش را از بدنش جدا می‌کنند تا گل و خط‌های که در روی پوست وجود دارد، خراب نشود.

این رسم در ولایت‌های شمال و شمال‎شرق کشور رواج دارد.

موجودیت آب و هوای مناسب، چراگاه‎های وسیع و توجه خاص مردم در تربیۀ آن عواملی اند که زمینه را برای تربیۀ گوسفند قره قُل به پیمانه وسیع مساعد ساخته‌است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG