لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

انعامی: اختلافات در حکومت، افغانستان را به ۱۴ سال قبل برمی‌گرداند


اعضای هیئت اداری ولسی جرگه و برخی از کارشناسان سیاسی اختلافات اخیر میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان را نگران کننده می‌خوانند.

آنان می‌گویند که مردم افغانستان و جامعه جهانی هرگز بالای حکومتی که رهبران آن در مسایل ملی موقف واحد نداشته باشند اعتماد کرده نمی‌توانند.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه

عبدالرؤف انعامی منشی این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که افزایش اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، مردم افغانستان را به سرنوشت چهارده سال قبل گرفتار خواهد کرد.

وی می‌افزاید:

"من باور دارم که ادامه اختلافات ملت افغان را صدمه زده و آ ن را به چهارده سال قبل برمی‌گرداند، از هر طرفی که به اختلافات دامن زده می‌شود و هر مرجعی که به اختلاف تشویق شده و تأکید بر اختلاف می‌کند حتی می‌شود آن را خائین ملی معرفی کرد."

اختلافات میان سران حکومت پس از آن شدت گرفت که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، روز پنجشنبه به شکل جدی و بی‌پیشینه بالای رئیس جمهور انتقاد کرد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز یکشنبه در مراسم افتتاح پارلمان آموزشی جوانان در کابل گفت که رهبری به نشان دادن عکس‌العمل نه بلکه با تغییر در وضعیت و صبر و برده باری می‌باشد.

از سوی هم فاروق اعظم یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید که اساس حکومت وحدت ملی درست نبوده بناً اختلافات میان دو رهبر هم خارج از توقع نیست.

فاروق اعظم کارشناس سیاسی
فاروق اعظم کارشناس سیاسی

به باور وی این اختلافات تا پایان حکومت ادامه خواهد یافت:

"یک کار ستودنی نیست در دنیای غرب هم که دیموکراسی در آن نهادینه است حکومت‌های ائتلافی و مشترک زیاد دوام کرده نمی‌تواند این دو سال که به همین شکل گذشت سه سال بعد هم همینطور خواهد گذشت."

در آستانه دو ساله‌گی حکومت وحدت ملی، اختلاف‌ها میان رهبران حکومت، به گونه بی‌پیشینه در حال افزایش است.

اما با این همه ریاست اجرائیه می‌گوید که تلاش می‌شود تا قبل از اشتراک در نشست بروکسل راه حل مناسبی را برای اختلافات به میان آمده دریافت کنند.

فیصل: تا قبل از اشتراک در نشست بروکسل راه حل مناسبی دریافت خواهد شد.
فیصل: تا قبل از اشتراک در نشست بروکسل راه حل مناسبی دریافت خواهد شد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست می‌گوید:

"قبل از رفتن به نشست بروکسل تعهدات را که با جامعه جهانی و مردم داریم باید در آن خصوص گام‌های عملی برداریم و در این بخش باید کار شود بناً نیاز است تا توافقنامه سیاسی تطبیق شود."

از سوی هم روح‌الله امین یکی دیگر از کارشناسان سیاسی می‌گوید، از اینکه حکومت وحدت ملی بنابر مجبوریت ایجاد شده‌است هیچ‌کسی انکار کرده نمی‌تواند اما می‌افزاید که نیاز است تا رئیس جمهور و رئیس اجرائیه همدیگر را برای دوام کار شان بپذیرند و اختلافات را از میان بردارند.

وی تأکید دارد که ادامه اختلافات میان هر دو رهبر، به نفع مخالفین مسلح حکومت بوده و باید بزرگان سیاسی کشور نگذارند تا اختلافات رهبران روی مسایل جزئی، منافع ملی کشور را به خطر مواجه سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG