لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

انعکاس مسایل مربوط به افغانستان در برخی از روزنامه‌های جهان


لاس انجلس تایمز

روزنامه لاس انجلس تایمز در یک مقاله تحت عنوان "نیروهای افغان برای حفظ و دفاع از سقوط یک شهر بزرگ دیگر افغانستان به دست طالبان مصروف نبرد اند" به نشر رسانده در قسمتی از آن می‌نویسد، در سلسلۀ از نبرد‌های شدید در ماه اگست در افغانستان، نیروهای امنیتی افغان به کمک حملات هوایی امریکا، در چهار ولسوالی هلمند با شورشیان درگیر جنگ شده‌اند.

روزنامه لاس انجلس تایمز می‌نویسد، تقریباً یک سال بعد از اینکه شهر کندز به مدت کوتاه به دست طالبان سقوط کرد، جنگ و درگیری در اطراف شهر لشکرگاه مرکز هلمند یک خطر بزرگ برای کنترول حکومت افغانستان در ساحه ستراتیژیک به شمار می‌رود.

به نوشته روزنامه، مقامات نظامی افغان می‌گویند، نیروهای اردو و پولیس در هفتۀ گذشته حملات جنگجویان طالبان را از اطراف شهر لشکرگاه عقب زده و حدود ۲۰ بمب جابجا شده در کنار سرک را خنثی ساختند که طالبان فرش، کرده‌بودند.

روزنامه لاس انجلس تایمز در ادامه این مقاله می‌نویسد، جنگ‌ها هزاران خانوادۀ افغان را مجبور به ترک خانه‌های‌شان نموده و تنها چند شفاخانه محدود زیر فشار قرار گرفته‌اند تا مجروحین این جنگ‌ها را در شهر لشکرگاه، تداوی کنند.

در حال حاضر، حدود ۳۰۰ هزار نفر در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند زنده‌گی می‌کنند.

مقامات ناتو می‌گویند، طیاره‌های جنگی امریکایی در چوکات مأموریت ناتو به رهبری امریکا قوای امنیتی افغان را در این جنگ‌ها از هوا حمایت می‌کنند و از بیست و نهم ماه جولای، تقریباً ۳۰ حملۀ هوایی را انجام داده‌اند.

دگروال نعمت‌الله خلیل قوماندان لوای سوم اردو در هلمند می‌گوید، طالبان نزدیک به دو هفته قبل زمانی در حملات‌شان در این ولایت پیشرفت کردند که پولیس اکثریت از ۲۷ پوسته‌شان را در ولسوالی نادعلی، رها کردند.

به نوشته روزنامه لاس انجلس تایمز، مقامات افغان اکنون روی این موضوع تحقیق می‌کنند که چرا پولیس بدون جنگ این پوسته‌ها را ترک کرد.

روزنامه می‌نویسد، حدس و گمان‌ها بر این است که شاید طالبان به پولیس آن پوسته‌ها پول پرداخته باشند.

ستارس ایند سترایپس

روزنامۀ ستارس ایند سترایپس در شمارۀ روز شنبه خود مقالۀ را در باره اظهارات سخنگوی دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهور امریکا در مورد جنگ افغانستان به نشر رسانده‌است.

روزنامه می‌نویسد، کاترین پیرسن در پاسخ سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی "سی، ان، ان" اتهام نادرست را بر رئیس جمهور امریکا وارد کرد.

خانم پیرسن گفت، بارک اوباما در سال ۲۰۰۹ که به قدرت رسید، به افغانستان رو آورد و مشکل دیگر ایجاد کرد.

در حالیکه، نیروهای نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ میلادی در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به افغانستان حمله نظامی کردند، اما روزنامه ستارس ایند سترایپس به نقل از اظهارات خانم پیرسن سخنگوی ترمپ، نوشته که این رئیس جمهور اوباما بود که جنگ افغانستان را آغاز کرد.

روزنامه می‌نویسد، نطاق شبکه تلویزیونی "سی، ان، ان" به خاطر تائید مکرر این موضوع بار دیگر از سخنگوی ترمپ پرسید که آیا بارک اوباما بالای افغانستان حمله نظامی کرده‌است؟

کاترین پیرسن پاسخ می دهد: "بلی جنگ افغانستان جنگ اوباما است."

به نوشتۀ روزنامه ستارس ایند سترایپس، کمپاین انتخاباتی دونالد ترمپ در مورد اظهارات کاترین پیرسن تبصره نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG