لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

تاجران افغان در چابهار ده‌ها میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده‌اند


بندر چابهار در ایران
بندر چابهار در ایران

بورد متشبثین خصوصی افغانستان می‌گوید، تاجران افغان تا کنون بیشتر از صد میلیون دالر در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بورد متشبثین خصوصی و اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، شرایط بهتر تجارتی در بندر چابهار ایران سبب شده تا همه روزه علاقمندی و سرمایه‌گذاری تاجران افغان در آن بندر بیشتر گردد.

رحم‌الدین حاجی آغا رئیس این بورد روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، ۱۵۰ تاجر افغان تا کنون در بندر چابهار بیشتر از صد میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این پروسه هنوز هم جریان دارد.

رحم الدین حاجی آغا رئیس بورد متشبثین افغانستان
رحم الدین حاجی آغا رئیس بورد متشبثین افغانستان

وی در ادامه گفت:

"من حالا گفته می‌توانم که ۱۵۰ تاجر در آنجا بیشتر از صد میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما این کم نیست در آنجا زمین گرفته شده‌است، در آنجا سرمایه‌گذاری تاجران بیشتر شده و حالا هم یک گروپ از تاجران افغان در بندر چابهار هستند."

از سوی هم اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، در بندر چابهار بنام "فری زون" یا ساحۀ آزاد برای پارک‌های صنعتی وجود دارد که سرمایه‌گذار می‌تواند زمین گرفته و بدون پرداخت مالیه تولید نماید.

خان جان الکوزی معاون این اتاق در صحبت با رادیو آزادی گفت، ایران در بندر چابهار برای افغانستان ۵۰ هکتار زمین داده و بر علاوۀ امنیت، برق و برخی سهولت‌های دیگر را نیز برای تاجران افغان مساعد ساخته‌است.

چابهار یک منطقه آزاد تجارتی در ایالت سیستان و بلوچستان ایران بوده و بخاطر تخلیه اموال تجارتی و بارچالانی ظرفیت قابل ملاحظۀ دارد.

تاجران افغان می‌توانند از طریق همین بندر اموال شان را به خلیج عمان و از آن طریق به دیگر کشورهای جهان انتقال داده، روابط تجارتی شان را تحکیم نمایند.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، انتقال اموال از طریق بندر چابهار در مقایسه با دیگر بنادر برای تاجران افغان در هر کانتینر از ۵۰۰ الی هزار دالر ارزان تمام می‌شود.

حدود سه ماه قبل توافقنامه آغاز کار عملی بندر چابهار میان رهبران، افغانستان، ایران و هند در تهران امضاء شد.

از سوی هم برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند، استفادۀ تاجران افغان و سرمایه‌گذاری آن‌ها در بندر چابهار برای رشد اقتصاد افغانستان بسیار مهم می‌باشد.

عبدالله واحدیار یک‌تن از این کارشناسان می‌گوید، چابهار یک بدیل خوب برای بندر کراچی می‌باشد و برای تاجران افغان سهولت‌های به ارمغان می‌آورد.

وی افزود:

عبدالله واحدیار
عبدالله واحدیار

"حالا یک بدیل خوب بندر چابهار است تضمین بسیار فوق‌العاده مهم در آن وجود دارد که تضمین سه کشور است هندوستان ایران و افغانستان در بخش رشد اقتصادی کشور مؤثریت بسیار دارد."

آقای واحدیار می‌گوید، ممکن برخی کشورها بخاطر فعالیت کامل بندر چابهار مشکلات ایجاد نمایند، اما حکومت افغانستان باید از فرصت بمیان آمده استفاده کرده و تجارت این کشور را از انحصار بندر کراچی بیرون نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG