لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

۱۰ هزار اثر تاریخی قاچاق شده دوباره به افغانستان برگشتانده شده‌است


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‎گوید، از جمع یک صد هزار آثار قاچاق شده در جریان جنگ‎ها، از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین‎سو​ حدود ده هزار اثر دوباره بدست آمده‎است و بیش از پنج هزار دیگر آن نیز از اثر حفریات که توسط کارمندان مسلکی این وزارت صورت گرفته‎، بدست آمده‎است.

این وزارت همچنان می‌گوید، تلاش می‌شود تا به کمک یونسکو و یک تعداد کشورهای دیگر بیش از یک صد هزار آثار تاریخی مفقود شده را به کشور باز گرداند.

مسئولین: از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین‎سو بیشتر از ۱۰۰۰۰ اثر تاریخی به کشور برگردانده شده‌است.
مسئولین: از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین‎سو بیشتر از ۱۰۰۰۰ اثر تاریخی به کشور برگردانده شده‌است.

مسئولین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گویند، تفاهم‌نامه‎های مختلف با یونسکو و پولیس انترپول به‎منظور یافتن آثار باستانی افغانستان امضا گردیده‎ و این نهاد ها تا کنون صدها آثار تاریخی مربوط به افغانستان را از برخی کشورهای اروپایی دریافت نموده و دوباره به سفارت‎های افغانستان سپرده‎اند.

هارون حکیمی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی همچنان می‌گوید، فعلاً برای نگهداری محلات تاریخی وزارت داخله افغانستان قطعۀ امنیتی را تحت نام "۰۱۲" گماشته که بگفته وی این قطعه کفایت نمی‌کند.

حکیمی: این نهادها تا کنون صدها آثار تاریخی مربوط به افغانستان را از برخی کشورهای اروپایی دریافت نموده‌است.
حکیمی: این نهادها تا کنون صدها آثار تاریخی مربوط به افغانستان را از برخی کشورهای اروپایی دریافت نموده‌است.

آقای حکیمی افزود:

"قطعه «۰۱۲» برای تأمین امنیت ساحات تاریخی مؤظف است، حدود ۵۰۰ سرباز این قطعه از آبدات و آثار تاریخی حفاظت می‎کنند اما این قطعه تنها در چند ولایت فعالیت دارد چون ساحات تاریخی زیاد است، امیدواریم که تقاضای وزارت اطلاعات و فرهنگ را بپذیرند و تعداد این نیروهای را افزایش بدهند."

در عین حال وزارت داخله افغانستان می‎گوید، حاضر است تا در صورت نیاز، تعداد نیروهای امنیتی را برای تأمین امنیت ساحات تاریخی بیشتر ساخته و با وزارت اطلاعات و فرهنگ همکاری کند.

دانش: ما در خدمت شان هستیم هر لحظه که این درخواست را بکند ما حتماً اقدام می‎کنیم.
دانش: ما در خدمت شان هستیم هر لحظه که این درخواست را بکند ما حتماً اقدام می‎کنیم.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزدادی گفت:

"قطعه امنیتی در چوکات وزارت امور داخله فعالیت می‎کند این مسئولیت تمامی ساحات باستانی را دارد هرگاه وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مورد نیازی داشته باشد که این نیرو افزایش پیدا بکند و ساحات بیشتری را زیر پوشش قرار دهد ما در خدمت‌شان هستیم هر لحظه که این درخواست را بکند ما حتماً اقدام می‎کنیم."

از سوی هم برخی مردم مطمئن نیستند که در شرایط نا امن کنونی آثار باستانی از دسترس قاچاقچیان محفوظ بماند.

حکمت‎الله حکمت یکی از باشنده‎های ولایت غزنی در مورد می‎گوید:

"آثار باستانی قاچاق می‎شود. شاید در مرکز از آثار باستانی حفاظت شود ولی در جا‎های دیگر که دولت حاکمیت ندارد آثار تاریخی به یغما برده می‎شود. در بعضی ساحات که در آن آثار تاریخی موجود است در آن ساحات طالبان و تفنگ سالاران مسقر هستند."

بر اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، حدود ۴۰۰ ساحه افغانستان دارنده آثار تاریخی شناخته شده‎است.

این وزارت تأکید دارد در صورتیکه امنیت ساحات تاریخی کشور تأمین گردد، متخصصین افغان دست به کاوشگری و حفریات بیشتر خواهند زد تا آثار تاریخی بیشتری بدست بیاید.

حکمت‎الله حکمت می‎گوید، اگر برای حفاظت از این ساحات تدابیر جدی در نظر گرفته نشود، حفریات خودسر ادامه یافته و آثار تاریخی مانند گذشته قربانی قاچاق خواهد شد.

XS
SM
MD
LG