لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

اندیشه: در تطبیق کنواسیون‌های امضا شدۀ جهانی مشکلات موجود است


نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری وزارت امور خارجه افغانستان
نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری وزارت امور خارجه افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید که این کشور اکثریت کنوانسیون‎ها و معاهدات بین‎المللی را امضا کرده اما در تطبیق آنان با برخی چالش‎ها روبرو است.

پس از امضای معاهدات و کنوانسیون‎های جهانی از سوی افغانستان اکنون این اسناد در حال اجرایی شدن‎ است اما برخی ماده‎های آن که در مغایرت با قانون اساسی و شریعت قرار دارد، قابل مکث می‎باشد.

مسئولان این وزارت در یک کارگاه که برای یک روز تدویر شده‌بود گفتند که تلاش دارند تا مشکلات موجود در این راستا را حل کنند.

این اظهارات را معین مالی و اداری این وزارت در نشست تحت نام "طی مراحل معاهدات بین‌المللی از طرح تا اجرا، چالش‎ها و راه حل‎ها" به روز دوشنبه بیان کرد.

نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری وزارت خارجه افغانستان می‌گوید حکومت مکلف به عملی کردن این کنوانسیون هاست.

وی افزود:

"ماده هفتم قانون اساسی افغانستان در مورد رعایت معاهدات بین‎الدول که افغانستان خود را با آن الحاق نموده‎است، می‌باشد. در عمل دیده می‎شود که در برخی ادارات دولتی از جمله وزارت خارجه در طراحی، طی مراحل و اجرای فعالانه آن سهم نگرفته و مشکلات که به شکل ذیل است مشهود می‎باشد."

افغانستان با کشورهای امریکا، بریتانیا، جرمنی، فرانسه، فنلند، دنمارک، سویدن، ناروی، چین، هند و امارات متحده عربی قراردادهای استراتیژیک و دو جانبه را امضا کرده‌است.

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید که حکومت از نزدیک به دو سال گذشته قرارداد‎های اقتصادی از جمله پروژه تاپی، کاسا یک‎هزار، توتاپ و چابهار را امضا کرده که از نگاه اقتصادی با اهمیت است.

از سوی هم کمیسیون روابط بین‎الملل ولسی جرگه می‎گوید که قرادادهای که از سوی وزارت خارجه جهت تصویب به این جرگه فرستاده می‎شود، در کنار اشتباه در کاربرد کلمات، مشکلات و اغلاط دیگر را نیز در خود دارند.

کلکانی: در موافقت نام‎ها متاسفانه کلمات مناسب در جایش و مطابق با اساسات استعمال نمی‎شود.
کلکانی: در موافقت نام‎ها متاسفانه کلمات مناسب در جایش و مطابق با اساسات استعمال نمی‎شود.

داوود کلکانی یک عضو این کمیسیون که در این نشست حضور داشت گفت:

"در موافقت نامه‌ها متأسفانه کلمات مناسب در جایش و مطابق با اساسات استعمال نمی‎شود یا اینکه توسط ترجمانان غلط ترجمه می‎شوند یا در خود موافقت‌نامه بی‎جا استعمال می‎شود و یا اینکه برخی مشکلات‎ دیگر را دارد."

آقای کلکانی می‌افزاید برخی قراردادها از سوی حکومت امضا شده اما در زمان معین از سوی وزارت خارجه جهت تصویب به ولسی جرگه فرستاده نشده‎است.

اما وزارت خارجه افغانستان می‎گوید تلاش دارند با بلند بردن ظرفیت‎ها در این وزارت مشکلات موجود در این بخش را رفع کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG