لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۱۰

تبصره روزنامۀ نیویارک تایمز در مورد وضعیت امنیتی هلمند


نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز در مقالۀ در بارۀ افغانستان به وضعیت امنیتی در ولایت هلمند پرداخته و گفته است که نیروهای افغان سخت تلاش دارند تا در برابر طالبان ایستاد‌گی کنند.

مقاله نویس گفته در حالی که جنگجویان طالبان تلاش دارند به سمت شهر لشکرگاه پیش بروند، نیروهای افغان می‌کوشند در برابر آنان ثابت قدم بمانند.

درین مقالۀ نیویارک تایمز، لشکرگاه، مرکز هلمند، خط مهمی در دفاع از تمام منطقه خوانده شده و آمده که حکومت افغانستان برای نگهداری این شهر نیازمند اتکاء بر نیروهای خاصش است، نیروهایی که به نوشتۀ مقاله نویس برای انجام یورش‌های کماندویی به سطح عالی آموزش دیده‌اند.

در بخش دیگر این مقاله می‌خوانیم که مساحت مناطق تحت کنترول حکومت در هلمند در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، به طوری که چهار ولسوالی به شمول موسی قلعه و نوزاد که در جریان سال ۲۰۱۰ میلادی هزاران سرباز امریکایی و نیروهایی ائتلاف در آن حضور داشتند، اکنون عمدتاً تحت کنترول طالبان اند.

مقاله نویس به این باور است که برای حفظ ده ولسوالی دیگر هلمند به حمله‌های هوایی مکرر و نیروهای تقویتی نیاز است.

واشنگتن پُست

روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست به یک موضوع اجتماعی در مورد افغانستان پرداخته و نوشته است چون جوانان آیندۀ برایشان نمی‌بینند، این کشور را ترک می‌کنند.

روزنامه داستان یک دختر جوان تحصیلکرده را حکایت می‌کند که نمی‌خواست افغانستان را ترک کند ولی راه جز این برایش نمانده بود.

او که اکنون در ایالات متحده امریکا زندگی می‌کند، از ترس آن که مبادا خانواده‌اش در کابل با خطر رو به رو شود، از واشنگتن پُست خواسته که نامش را ذکر نکند.

این دختر بیست و چهار ساله به روزنامه گفته است در افغانستان در بخش حقوق زن کار می‌کرد و پس از آن که تهدید به مرگ شد، باید افغانستان را ترک می‌کرد.

او به واشنگتن پُست گفته است چون در هیچ جایی خودش را مصون احساس نمی‌کرد، مجبور بود افغانستان را ترک کند.

او در ادامه به روزنامه گفته است، افغانستان به یک جسد دیگر یا جسد یک زن دیگر نیاز نداشت.

واشنگتن پُست می‌گوید، این دختر جوان در میان موج فزایندۀ از جوانانیست که عمدتاً به دلیل ناامنی و نبود فرصت‌های شغلی افغانستان را ترک می‌کنند.

روزنامه با جیمز کننگهام سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در کابل و نیز واندا فیلباب براوون کارمند ارشد انستیتوت بروکینگز گفتگو کرده که هر دو فرار مغزها از افغانستان را به خرابی وضع اقتصاد در افغانستان در پی خروج قسمت اعظم نیروهای بین‌المللی ازین کشور ربط داده‌اند.

مأموریت جنگی ناتو و شریکان بین‌المللی‌اش در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان به پایان رسید.

هر چند درین مقاله در مورد آمار دقیق افغان هایی که همه ساله افغانستان را ترک می‌کنند چیزی گفته نشده ولی به طور کلی آمده که قسمت بزرگ این آمار به سال۲۰۱۵ میلادی بر می‌گردد.

واشنگتن پُست به نقل از کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نوشته است که افغان‌ها بیست درصد بیش از یک میلیون مهاجری را که در سال ۲۰۱۵ به اروپا رسیدند، تشکیل می‌دادند که تقریباً نصف‌شان جوان بودند.

XS
SM
MD
LG