لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

زاخیلوال: حالات منطقه می‎تواند با تغییر سیاست پاکستان بهتر شود


سفیر افغانستان در پاکستان در اشاره به حالات بلوچستان گفت حالات امنیتی در منطقه می‎تواند با تغییر سیاست اسلام آباد بهتر شود.

به گفته او این خبرها که گویا کابل و یا دهلی جدید در حوادث بلوچستان دست دارد، بی اساس می‌باشد.

سفیر قبلی پاکستان در اسلام آباد گفته‎است که از زمان تشکیل پاکستان به این سو وضیعت بلوچستان به اندازه امروز پیچیده نبوده‎است.

پاکستان اکثر اوقات هند را بخاطر نا آرامی‌ها در بلوچستان ملامت می‌کند و بعضی از پاکستانی‌ها می‌گویند که در حمله انفجاری در پیشروی یک شفاخانه در شهر کویته که در آن بیش از ۷۰ تن کشته شدند، هند و افغانستان دست داشتند.

پاکستان اکثر اوقات هند را بخاطر نا آرامی‌ها در بلوچستان ملامت می‌کند.
پاکستان اکثر اوقات هند را بخاطر نا آرامی‌ها در بلوچستان ملامت می‌کند.

سفیر افغانستان در اسلام آباد حضرت عمر زاخیلوال این اتهامات را بی اساس خوانده و به رادیو آزادی گفت:

"هرکس باید سر به گریبان خود خم کند و بپرسد در طرز کار وی چه خالی‎گاه‎های وجود دارد که سبب ایجاد وضیعت کنونی شده‎است. حقیقت این‎ست که تروریزم در منطقه حضور دارد و بخاطر آن اگر ما این و آن را ملامت کنیم، یک بخش مهم مسئولیت را باید بدوش خود هم بگیریم زیرا فرض کنیم که هندوستان مسئول است اما مردم هندوستان در این‎جا به ساد گی گشت وگذار کرده نمی‎توانند و فرضا اگر آن‎ها این کار را انجام هم بدهند، کی زمینه را برای آن‎ها مساعد ساخته‎است. "

سفیر سابق پاکستان در واشنگتن حسین حقانی هم به یک ترتیبی این اتهام را رد می‎کند که در نا آرامی‎های بلوچستان کابل و یا دهلی جدید دست داشته باشند. حقانی به مجله اتلانتیک گفته است بلوچ‎ها از چندین سال به این سو مبارزه مسلحانه را علیه حکومت پاکستان شروع کرده‎اند و این تلاش‎ها همیشه به سطح پایین وجود داشت. گاه ناگاهی پاکستان، افغانستان و هندوستان را به ایجاد این نا آرامی‎ها متهم می‎سازد اما هیچ‎گاه کدام سندی را ارایه نکرده‎است.

مودی: حکومت پاکستان با مردم بلوچستان رفتار بی‎رحمانه دارد.
مودی: حکومت پاکستان با مردم بلوچستان رفتار بی‎رحمانه دارد.

از سوی دیگر هند می‎گوید که بلوچ‎ها خواهان کمک این کشور می‎باشند. صدر اعظم هند نریندرا مودی در ۱۵ اگست در سخنرانی که به مناسبت روز استقلال هند بود گفت که حکومت پاکستان با مردم بلوچستان رفتار بی‎رحمانه دارد. مودی افزود افتخار می کند که مردم بلوچستان، کشمیر و گلگت به سمت هندوستان می‎نگرند و از این کشور خواهان کمک می‎باشند.

وی گفت:

"من می خواهم از مردم بلوچستان، مردم گلگت و مردم کشمیر تحت استعمار پاکستان از صمیم قلب سپاسگذای کنم."

مجله اتلانتیک می‎نویسد نشر خبرهای دقیق در مورد بلوچستان کار آسان نیست زیرا در آن‎جا تعداد خبرنگاران بسیار کم اند و مشکلات این منطقه ریشه‎های قدیمی و سابقه دارند. در دهه ۱۹۷۰ جدایی خواهان بلوچ یک مبارزه مسلحانه پنج‎ساله را پیش بردند که درآن تعداد زیاد افراد کشته شدند.

قوای امنیتی پاکستان بزرگان بلوچ را به قتل رسانده‎اند و گروه‎های حقوق بشر می‎گویند در ده سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در بلوچستان ناپدید شده‎اند.
قوای امنیتی پاکستان بزرگان بلوچ را به قتل رسانده‎اند و گروه‎های حقوق بشر می‎گویند در ده سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در بلوچستان ناپدید شده‎اند.

نشریه اتلانتیک می نویسد نا آرامی‎های فعلی بلوچستان شدید است در آن‎جا جسدها در کنار سرک افتاده بودند، قبرهای دسته جمعی پیدا شده‎اند، قوای امنیتی پاکستان بزرگان بلوچ را به قتل رسانده‎اند و گروه‎های حقوق بشر می‎گویند در ده سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در بلوچستان ناپدید شده‎اند.

به نظر حسین حقانی بخش اعظم بلوچستان تحت کنترول حکومت پاکستان نیست و حکومت ایالتی بلوچستان هم در شرایطی انتخاب شده‎است که احزاب بلوچ در انتخابات سهم نگرفتند.

XS
SM
MD
LG