لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

تیفا: زیر نام اصلاح نظام انتخاباتی مانور سیاسی اجرا می‌شود


تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان با اشاره به طرح تعدیل قانون انتخابات می‌گوید حکومت تلاش می‌کند تا زیر نام اصلاح نظام انتخاباتی، یک مانور سیاسی انجام دهد.

اعضای این نهادها روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند نگران محتوای طرح تعدیل قانون انتخابات استند.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت حکومت هنوز هم علاقه‌مندی به برگزاری انتخابات قابل قبول ندارد.

وی گفت در تهیه طرح اصلاح شده قانون انتخابات با آنان مشوره نشده و به نظر می‌رسد که از پیشنهادات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نیز استفاده صورت نگرفته‌است.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان
محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان

آقای ایوب‌زاده می‌گوید:

"معلوم می‌شود که حکومت تا هنوز هم اراده برای اصلاحات و برگزاری انتخابات قابل قبول ندارد و باز هم تلاش می‌کند تا یک مانور سیاسی انجام دهد و بازی با افکار عامه صورت بگیرد و کاری که ملت افغانستان در این ارتباط توقع دارد انجام داده نشود."

این درحالیست که به تازه‌گی حکومت از تعدیل طرح قانون انتخابات خبر داد، این طرح به هدف نهایی شدن روز شنبه هفته آینده به جلسه کابینه پیشکش می‌شود.

به دنبال تصویب این پیش‌نویس از سوی کابینه، فرمان سوم تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاحات نظام انتخاباتی صادر خواهد شد.

اما شاه محمود مل عضو هیئت رهبری دیده‌بان انتخابات افغانستان یا ایوا در صحبت با رادیو آزادی گفت اصلاحات انتخاباتی از مسیر اصلی‌اش منحرف شده‌است.

وی گفت تیم‌های مختلف در تلاش مداخله در این پروسه و انتخابات آینده‌اند.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید پیش‌نویس تعدیل قانون انتخابات یک جانبه نیست و بر بنیاد مشوره‌های جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخابات ترتیب شده‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور
هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت قضاوت پیش از مطالعه این طرح غیر منصفانه است.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"تقاضای ما از دوستان اینست که اگر می‌گویند این طرح یک جانبه ساخته شده اما این طرح بر اساس پیشنهادات قبلی آنان و مشوره‌های که قبلاً با آنان صورت گرفته‌بود تهیه شده‌است، آنان می‌توانند بعداً این جزئیات را دیده و در موارد که ملاحظه دارند روی آن بحث کنند اما پیش از آن که طرح را ببینند روی آن بحث کنند منصفانه نیست."

با این همه برخی نهادهای ناظر انتخابات تأکید می‌کنند در صورت که اصلاحات واقعی در نظام انتخاباتی به میان نیاید، کمک‌های جامعه جهانی با این کشور کاهش یافته و مقصر اصلی آن حکومت خواهد بود.

آنان تأکید می‌کنند که حکومت باید مطابق به تعهدات قبلی در این زمینه عمل نموده و حمایت جامعه جهانی را بدست بیآورد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG