لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

طیارات روسی باز هم با استفاده از خاک ایران سوریه را هدف قرار داد


با آنکه، واشنگتن بر روسیه اتهام وارد کرد که پرواز طیارات جنگی روسی با استفاده از پایگاه هوایی ایران برای حملات بر مواضع در سوریه، مغایر قطعنامه شورای امنیت سازمان‎ ملل‌متحد می‎باشد، دیروز بازهم طیارات جنگی روسی از خاک ایران پرواز کرده، مناطق را در سوریه بمباردمان کردند.

طیارات جنگی روسیه دیروز یکبار دیگر از پایگاه هوایی همدان ایران پرواز کرده مواضع را در سوریه بمباردمان کردند.

طیارات روسی یک روز قبل از این هم از خاک ایران بر سوریه حملات هوایی را انجام دادند.

وزارت دفاع روسیه دیروز گفت، طیاراتی نوع (سو ۳۴) از پایگاه هوایی همدان در شمال غرب ایران پرواز کرده، اهدافی را در منطقه دیرالزور سوریه نشانه گرفتند و دوباره به آن‎جا برگشتند.

در اعلامیۀ وزارت دفاع روسیه آمده که در نتیجه این حملات بیش از ۱۵۰ جنگجو بشمول جنگجویان خارجی کشته شده‎اند.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه می‎گوید، این کشور اتهامات از سوی واشنگتن را رد کرد که گویا مسکو با استفاده از یک پایگاه هوایی ایران برای بمباردمان در سوریه، از قطعنامه شواری امنیت سازمان ملل متحد، تخطی کرده‎است.

پیش از این زمانی که روسیه روز سه‎شنبه در حملات بر سوریه از پایگاه نظامی همدان ایران استفاده‎کرد، مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت، پرواز طیارات جنگی روسی از ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل‎متحد در تضاد است.

در این میان، سیرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز در مسکو به خبرنگاران گفت، کشورش از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل‎متحد تخطی نکرده‎است.

وی افزود:

"نه کمک شده، نه فروخته شده و نه طیارات جنگی به ایران سپرده شده‎اند. طیارات جنگی روسیه از سوی نیروهای هوایی این‎ کشور به موافقه ایران عملیات ضد تروریستی را در سوریه انجام داده‎اند و حکومت سوریه که با ایران همکار می‎باشد، نیز تقاضای قانونی کرده‎است."

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دیروز گفت، روسیه در ایران پایگاه دایمی ندارد. اما تهران با مسکو روابط نیک دارد. وی افزود، آن‎ها این مطلب را به آواز بلند و به طور آشکار بیان می‎کنند.

XS
SM
MD
LG