لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

یک شرکت سیاحتی از طرف خانم‎ها در کابل ساخته شد


یک شرکت سیاحتی بنام بانو از طرف خانم‎ها در کابل ساخته شد که روز چهار‎شنبه رسما به کار خود آغاز کرد.

در مراسم افتتاح این پروگرام سیاحتی که در آن چهار دختر خانم کار می‎کنند، شماری از مقامات حکومتی و برخی تجاران شرکت کرده بودند.

مسئولان شرکت بانو به روز چهارشنبه گفتند که هدف از ایجاد این مرکز تشویق زنان به تجارت و بلند بردن ظرفیت آن‎ها در این بخش است.

به گفته این مسئولان این شرکت در حال حاضر حدود هشت نفر کارمند دارد که با سرمایه ابتدایی پنجاه هزار دالر امریکایی کار را آغاز کرده‌اند و آن‌ها در نظر دارند تا در آینده نمایندگی‌های دیگر این شرکت را در شهرهای دیگر نیز باز کنند.

سادات: بانو اولین شرکت سیاحتی است که در مارکیت افغانستان توسط خانم‌ها هم ایجاد شده و هم مدیریت می‌شود.
سادات: بانو اولین شرکت سیاحتی است که در مارکیت افغانستان توسط خانم‌ها هم ایجاد شده و هم مدیریت می‌شود.

مرجانه سادات رئیس شرکت بانو در مورد این مرکز چنین می‌گوید:

"بانو اولین شرکت سیاحتی است که در مارکیت افغانستان توسط خانم‌ها هم ایجاد شده و هم مدیریت می‌شود، خواستیم که یک کار متفاوت را انجام بتیم. مجموعه خانم‌های را خواستیم به دور هم جمع کنیم، یک جای را بسازیم بنام بانو و یک مکتب باشد برای زنان که به توانایی های‌شان باور داشته باشند و باید بفهمند که هر کار ممکن‌است."

خانم سادات می‌افزاید، دختران نباید روحیه خود را از دست بدهند و همانند مردان آن‌ها هم باید در هر بخش پیشرفت نمایند.

درعین حال مسئولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از چند سال بدین سو زنان در بخش‌های مختلف دستاوردهای خوبی داشته‌اند و امروز همه شاهد آن هستند که حتی در کابل یک شرکت سیاحتی از سوی زنان ساخته شد.

قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان در این برنامه به رسانه‎ها گفت که زنان افغان در کنار دیگر پیشرفت‎های کشور در بخش تجارت نیز دستاوردهای داشته‎اند و آن‎ها نیز برخی برنامه‎ها را برای پیشرفت تجارتی زنان زیر دست دارند.

حقجو: ما فعلاً روی یک بسته کار می‌کنیم که چطور بتوانیم خانم‎های تجارت پیشه را تشویق کنیم و یک امتیاز مثبت بدهیم.
حقجو: ما فعلاً روی یک بسته کار می‌کنیم که چطور بتوانیم خانم‎های تجارت پیشه را تشویق کنیم و یک امتیاز مثبت بدهیم.

آقای حقجو همچنان گفت که گفت که یک تعداد برنامه‌ها را به هدف پیشرفت زنان در بخش تجارت زیر دست دارد.

وی افزود:

"ما فعلاً روی یک بسته کار می‌کنیم که چطور بتوانیم خانم‎های تجارت پیشه را تشویق کنیم و یک امتیاز مثبت بدهیم، مثلاٌ در قسمت مالیات، و فعلاٌ روی موضوع کار می‎کنیم که با خانم‎ها یک برخورد ویژه صورت بگیرد، هم در قسمت گرفتن جواز و هم دسترسی شان به زمین و برق."

با این حال بار ها صنایع ساخته دست زنان افغان به نمایش گذاشته شده‌است اما نبود حمایت لازم از آن‌ها باعث کندی این روند شده‌است.

این در حالیست که مسئولان سفارت امریکا در کابل چندی پیش برای ۱۷۰۰ زن افغان زمینه قرضه دهی را فراهم کرده بود.

نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی نیز در این برنامه حمایت خود را از مرکز متذکره اعلان نموده گفت که زنان نسبت به گذشته پیشرفت‎های زیاد کرده‎اند.

مسئولان شرکت سیاحتی بانو با در نظر داشت این اظهارات می‎گویند که این نخستین اقدامی است که آن‎ها انجام داده‎اند و امید دارند تا مسئولین مربوطه از آن‎ها حمایت لازم داشته باشند.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG