لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

وزارت معارف افغانستان: مکاتب نباید به حیث مراکز نظامی استفاده شوند


وزارت معارف افغانستان تائید می‌کند که هنوز هم در برخی موارد از مکاتب این کشور استفاده نظامی صورت می‌گیرد.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر نیز به تازه‌گی با نشر گزارشی گفته که قوای امنیتی افغانستان از برخی مکاتب همچون سنگر، پناه گاه و پوسته‎های نظامی استفاده می‎‌کنند.

کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت بزودی لیست مشخص مکاتبی را که از آن استفاده نظامی صورت می‌گیرد به ادارات مربوط تسلیم خواهند کرد.

حقمل: بزودی لست مشخص مکاتبی را که از آن استفاده نظامی صورت می‌گیرد به ادارات مربوط تسلیم می‌شود.
حقمل: بزودی لست مشخص مکاتبی را که از آن استفاده نظامی صورت می‌گیرد به ادارات مربوط تسلیم می‌شود.

آقای حقمل می‌گوید:

"خواست ما مانند خواست مراکز حقوق بشری همین است که لطفاً از مکاتب و مراکز تعلیمی منحیث فشار بالای نظام، منحیث مراکز نظامی و منحیث مراکز دفاع از خود استفاده نکنید، مکتب جاییست که برای تمامی اولاد مملکت خدمات تعلیمی همسان و بدون تعصب را می‌رساند."

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ به روز چهارشنبه با نشر گزارشی گفته که قوای امنیتی افغان در حال حاضر در نزدیک به دوازده مکتب در ولایت بغلان مستقر اند.

در این گزارش تأکید شده که نظامیان افغان نباید با استفاده نظامی از مکاتب زنده‌گی متعلمین را به تهدید مواجه ساخته و همچنان یک نسل دیگر افغان را با خطر بی‌سوادی روبرو کنند.

این گزارش در حالی به نشر می‌رسد که پنج ماه پیش از این، سازمان ملل‌متحد نیز گفته‌بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی در بیست مورد از مکاتب در افغانستان استفاده نظامی صورت گرفته که پانزده مورد آن از سوی نیروهای امنیتی افغان بوده‌است.

وزارت دفاع افغانستان با آنکه استفاده مؤقت از برخی مکاتب را که در آن تدریس جریان نداشته می‌پذیرد، اما می‌گوید که به تمامی نیروهای امنیتی افغان دستور داده شده تا از مکاتب بحیث پایگاه‌های نظامی استفاده نکنند.

وزیری: به تمامی نیروهای امنیتی افغان دستور داده شده تا از مکاتب بحیث پایگاه های نظامی استفاده نکنند.
وزیری: به تمامی نیروهای امنیتی افغان دستور داده شده تا از مکاتب بحیث پایگاه های نظامی استفاده نکنند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"زمانیکه عملیات محاربوی در ساحه‌یی اجرا شود که در آنجا مکاتب مسدود باشند برای یک یا دو ساعت آن هم در صورت نیازمندی شدید، از مکاتب استفاده شده ، آن را رد نمی‌کنیم، اما این که ما از مکاتب بحیث قرارگاه استفاده می‌کنیم این را کاملاً رد می‌کنیم، ما این کار را نمی‌کنیم، وزیر دفاع و لوی درستیز دستور داده‌اند تا به هیچ صورت از مکاتب استفاده نظامی صورت نگیرد."

بر بنیاد فرمان موسوم به "مکاتب امن" که افغانستان آن را در سال گذشته میلادی امضا کرده، حکومت مکلف است تا در کنار عدم استفاده از مکاتب به اهداف نظامی، خطر را در مناطقی رفع کند که مکاتب در آن با تهدید روبرو اند.

احمد شجاع یکی از آگاهان افغان در صحبت با رادیو آزادی روی عملی شدن این فرمان تأکید کرده می‌گوید، استفاده از مکاتب به هدف نظامی اگر موقتی باشد یا دراز مدت، در کنار آن که سبب محروم شدن متعلمین از آموزش می‌شود آسیب‌های فراوانی را به ساختمان مکاتب نیز وارد می‌کند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG