لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

سالروز استرداد استقلال افغانستان امسال متفاوتر تجلیل شد


از نود و هفتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان امسال به گونه متفاوت در این کشور بزرگداشت شد.

غازی ستدیوم و جاده‎های کابل، روز پنج شنبه شاهد تجمع، پای کوبی و سردادن شعارهای "آزادی" پایتخت نشینان بود.

هرگوشه یی از شهر و روی جاده های پایتخت ،صدای آزادی و زنده باد افغانستان به گوش می رسد.

صداهای از گلوهای پردردی که سال‎ها در جنگ نفس کشیده‎اند.

برگزار کنندگان جشن
برگزار کنندگان جشن

غازی ستدیوم، جایی که؛ ده‎ها باشنده پایتخت به روز پنج‎شنبه گرد آمده‎اند و برپایی جشن استقلال را بهانه برای فرار از همه نا بسامانی‎های روزگار قرار داده اند، شاد اند و مسرور ،پای کوبی می‎کنند، می نوازند، می خندند و اتن پربا کرده‎اند.

روح‎الله یکی از پایتخت نشینان در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید استقلال افغانستان افتخار بزرگ برای اوست و شادمانی جوانان در این روز، سبب روحیه بخشیدن به نیروهای امنیتی برای دفاع از کشور می‎گردد.

وی افزود:

"من امروز بسیار خورسند هستم، احساس جوانان و پرچم به شانه‎های آنان نشان می‎دهد که ما در پشت نیروهای ما ایستاد هستیم و این روحیه می‎بخشد به نیروهای امنیتی ما برای دفاع و استقلال کشور."

شکریه: مسال تجلیل از استقلال کشور، در مقایسه به دیگر سال‎ها متفاوت است.
شکریه: مسال تجلیل از استقلال کشور، در مقایسه به دیگر سال‎ها متفاوت است.

​تجلیل از نود و هفتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان امسال خیلی متفاوت به نظر می‎رسد، از این روز، در سال‎های پسین تنها در قصر ریاست جمهوری و یا با گذاشتن اکلیل گل در پای منار آزادی در وزارت دفاع افغانستان بزرگذاشت می‎شد.

برخی دیگر از باشنده گان کابل می‎گویند امسال صدای آزادی خواهی را در جاده‎ها سردادند و با این‎کار، به تجلیل از آزادی در پشت دیوارهای ارگ پایان دادند.

شکریه یکی از پایتخت نشینان می‌گوید:

"امسال تجلیل از استقلال کشور، در مقایسه به دیگر سال‎ها متفاوت است، نه تنها جوانان در ستدیوم ورزشی؛ بلکه در تمام کابل و دیگر ولایات تجلیل شده، باید حکومت زمینه را در تمام بخش‎های کشور فراهم سازد که مردم ما از این روز تجلیل به عمل آورند و بزرگداشت از این روز نباید منحصر به پشت دیوارهای ارگ باشد."

در گوشه دیگری از شهر، شماری از موترها، با رنگ بیرق افغانستان تزئین شده‎اند، کودکان نیز بیرق‎های دست داشته شان را تکان می‎دهند.

در میان ده‎ها تن از جوانان یک کودک هفت ساله بنام فرشته نیز به چشم می‎خورد که پرچم افغانستان را به دست دارد و شعار "مونژ سوله غوارو، افغانستان نن آژادی دی" را سر می‎دهد.

فرشته با زبان کودکانه اش: "مونژ سوله غوارو، افغانستان نن آژادی دی".
فرشته با زبان کودکانه اش: "مونژ سوله غوارو، افغانستان نن آژادی دی".

او میگوید:

"افغانستان را دوست دارم، امروز آزادی افغانستان است و من خوش هستم. بیرق افغانستان را حمل می‌کنم و این روز را تجلیل کردیم."

برخی از جوانان با رنگ بیرق افغانستان به دست و رخسار شان، شاد می‌نمایند و شعار " استقلال ما مبارک" را سر می‌دهند.

ملالی شینواری مشاور رئیس جمهور در امور جوانان نیز در این‌جا دیده می‌شود.

خانم شینواری می‌گوید تجمع مردم و بزرگذاشت از استقلال افغانستان، برای کشورهای بیرونی بخصوص پاکستان نشان می‌دهد که، باشندگان کشور بسیج هستند و آینده شان را خواهند ساخت.

شینواری: این پاسخ دندان شکنی به پاکستان بود.
شینواری: این پاسخ دندان شکنی به پاکستان بود.

وی گفت:

"کسانی‌که از این روز تجلیل کردند خواستند که وحدت ملی افغان‌ها و افتخار ملی افغانستان را به کشورهای نشان دهند که در امور افغانستان مداخله می‌کنند، این پاسخ دندان شکن بوده به پاکستان و آن این‌که: ما هنوز زنده هستیم و تاریخ خود را بیاد داریم و با پیروی از گذشته خود،آینده خود را می‌سازیم."
این جوانان می‌گویند آرزوی جز امنیت سراسری و تأمین صلح پایدار ندارند و از رهبران حکومت و نیروهای امنیتی می‌خواهند تا، در تأمین امنیت کشور به گونه جدی تلاش ورزند.

گزارش نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG