لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

شورای ولایتی: مسئولین حقایق امنیت بغلان را بیان نمی‌کنند


اعضای شورای ولایتی بغلان از بدتر شدن اوضاع امنیتی در این ولایت نگران‎اند.

اعضای شورای ولایتی این ولایت می افزایدند که حکومت و بخصوص مسئولین امنیتی محلی حقایق را در مورد چگونگی وضعیت امنیتی در این ولایت،بیان نمی‎کنند و اکنون چهار ولسوالی این ولایت با خطرسقوط مواجه است.

شمس الحق بارکزی یک عضو این شورا روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت وضعیت امنیتی بغلان و به گفته وی بی توجهی حکومت نسبت به این ولایت مردم را نگران ساخته‎است.

وی خطاب به مسئولین حکومتی گفت که چرا از وقوع حوادث پیشگیری نمی کنند.

بارکزی: کدام عملیات؟ در جاییکه حدود بیست موتر رنجر و مهمات را از دست می دهید، چرا کمک نمی فرستید؟
بارکزی: کدام عملیات؟ در جاییکه حدود بیست موتر رنجر و مهمات را از دست می دهید، چرا کمک نمی فرستید؟

وی افزود:

"کدام عملیات؟ در جاییکه حدود بیست موتر رنجر و مهمات را از دست می دهید، چرا کمک نمی فرستید، آنجا چرا پیشگیری نمی کنید، مخالفین تانک‌ها و مهمات را می برند و می گویید که شما دوباره آن را تصرف می کنید و تحرکات دارید، نمیدانم ما تا کی مردم خود را فریب میدهیم."

آقای بارکزی گفت درحال حاضر ولسوالی دهنه غوری بغلان عملا در کنترول مخالفین مسلح قرار دارد و ولسوالی‎های بغلان مرکزی، نهرین، بورکه و تالا و برفک این ولایت نیز با خطر سقوط روبرو اند.

ولسوالی دهنه غوری بغلان سه روز قبل بدست طالبان مسلح سقوط کرد، اما مقام‎های محلی گفتند که نیروهای امنیتی افغان از این ولسوالی عقب نشینی تاکتیکی کرده‎اند.

با این همه وزارت دفاع افغانستان می‎گوید برعلاوه بغلان تحرکات مخالفین مسلح در شش ولسوالی دیگر نیز مهار شده‎است.

رادمنش: در مجموع تحرکات تحت مدیریت قرار گرفته است.
رادمنش: در مجموع تحرکات تحت مدیریت قرار گرفته است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت گفت:

"در مجموع تحرکات تحت مدیریت قرار گرفته است و فعلا در ولایت هلمند، کندز، ننگرهار، بادغیس، غور و فراه ما بسیار پیشرفت‌های بسیار خوبی داریم و این پیشرفت‌ها سبب شده تا از تحرکات دشمن کاسته شود."

این در حالیست که به اساس گزارش گزارش سازمان بین المللی دیده‎بان حقوق بشر، قوای امنیتی افغانستان از مکاتب همچون سنگر، پناه گاه و پوسته‎های نظامی در بغلان و ولایات دیگر استفاده می‎کنند.

اما برخی از آگاهان امور نظامی می‌گویند، از گسترده شدن فعالیت‌های مخالفین مسلح در این اواخر، نمی توان چشم پوشی کرد.

یوسف امین زازی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که در کنار این مسئله ضعف مدیریتی نیروهای امنیتی افغان نیز قابل نگرانی است.

زاری: ضعف مدیریتی نیروهای امنیتی افغان قابل نگرانی است.
زاری: ضعف مدیریتی نیروهای امنیتی افغان قابل نگرانی است.

وی گفت:

"آنان که می‌گویند تحرکات را مهار کرده‌اند، مهار به چی معنی است این کاملا دلایل غیر منطقی است،امنیت و ثبات به این معنی است که درست تأمین شود و مردم بشکل دایمی در رفاه و آسایش به سر ببرند."

اما میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت داخله افغانستان می گوید با آنکه جنگ جاری در افغانستان ابعاد خارجی دارد اما با مدیریت خوب نیروهای امنیتی افغان مهاربیشتر نا امنی‌ها در کشور امکان پذیر است.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG