لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۲۴

سرنوشت: بازی سقوط و پس گیری مناطق


بیشتر مطالب و تبصره های روزنامه های چاپ امروز کابل را چگونگی سقوط ولسوالی خان آباد ولایت کندز و وضعیت امنیتی برخی مناطق دیگر تشکیل می‌دهند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست اش نوشته است که طالبان مسلح از ولسوالی خان آباد ولایت کندز که آن را صبح روز شنبه تصرف کرده بودند بیرون رانده شدند.

این روزنامه در سر مقاله اش نیز به وضعیت امنیتی کندز پرداخته و گفته است که شهر کندز در محاصره طالبان مسلح است و آنان جریان آب و برق را نیز بر این شهر قطع کرده‌اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت سرمقاله اش را زیر عنوان بازی سقوط و پس گیری مناطق نوشته است.

سرمقاله نویس گفته است که نیروهای امنیتی افغان توانایی پس گیری مناطق از دست رفته را دارند اما نویسنده می‌گوید که بهتر این است تا از سقوط ولسوالی ها و مناطق جلوگیری صورت گیرد.

به گفته سرمقاله نویس سقوط و پس گیری مناطق خسارات هنگفت به دولت وارد می‌کند و برعکس سبب تقویت مخالفان مسلح دولت می‌شود.

نویسنده نوشته است، مناطقی که برای مدت طولانی در تصرف طالبان مسلح باشد به مراکز آنان مبدل شده و درد سر بزرگ برای مردم و حکومت ایجاد می‌کند.

اصلاح

روزنامه اصلاح در سر مقاله اش گفته است که نا امنی ها در افغانستان افزایش یافته و فشارهای جهانی بر پاکستان یکی از عوامل عمده این نا امنی ها است.

سرمقاله نویس می‌گوید، هرچند مخالفان مسلح در برخی مناطق پیشرفت های بطی داشته اند اما آنان هرگز نخواهند توانست اهداف شان را در افغانستان بدست آورند.

دنیا

روزنامه دنیا در سر مقاله اش گفته است، پاکستان کشوری است که نباید مورد باور قرار گیرد بخاطریکه این کشور همواره روی بی ثباتی سیاسی و اقتصادی منطقه فکر می‌کند نه روی تحکیم روابط میان کشورها.

سرمقاله نویس نوشته است که پاکستان بخاطر حمایت از تروریزم زیر فشار جامعه جهانی قرار دارد و به همین علت سعی می‌کند تا با گسترش نا امنی در افغانستان این کشور را زیر فشار قرار دهد.

سرخط

روزنامه سرخط در سر مقاله اش گفته است که اگر سالها قبل در امتداد خط دیورند برای طالبان مسلح موقع داده نمی‌شد حالا آنان نمی‌توانستند برخی ولسوالی های افغانستان را تصرف کنند.

سرمقاله نویس می‌گوید، هرچند نیروهای مأموریت حمایت قاطع از نیروهای امنیتی افغان حمایت می‌کنند اما نویسنده انتقاد می‌کند که این نیروهای در زمینه جلوگیری از سقوط ولسوالی های خان آباد و دهنه غوری با نیروهای امنیتی افغان همکاری لازم نکردند.

XS
SM
MD
LG