لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

فعالین مدنی هرات: کامران علیزایی باید بازداشت شود


کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات
کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات

فعالین مدنی از والی هرات خواستار گرفتاری کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات شدند.

عالم عتیق یکی از فعالین مدنی در هرات می‌گوید، در صورتیکه حکم لوی سارنوالی افغانستان مبنی برگرفتاری آقای علیزایی تطبیق نشود، مردم دیگر به حکومت افغانستان باور نخواهند کرد.

وی گفت:

"تعلل در این قضیه باعث ناامیدی و نگرانی مردم هرات می شود، در صورتیکه قانون تطبیق نشود مردم هرات دیگر به قانونمندی، عدالت، نهادهای عدلی و قضایی و نهادهای امنیتی نهایتاً بی باور می‌شوند و به این تصور می‌رسند که زور بر قانون غالب و پیروز است."

لوی سارنوالی افغانستان کامران علیزایی را متهم به سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی کرده بود.

لوی سارنوال وظیفه رئیس شورای ولایتی را به حالت تعلیق و او را ممنوع الخروج اعلام کرد.

حالا با گذشت سه روز از صدور مکتوب لوی سارنوالی افغانستان مقامات امنیتی اقدام به گرفتاری رئیس شورای ولایتی نکرده‌اند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید، بیشتر هدایات لوی سارنوالی افغانستان در خصوص رئیس شورای ولایتی انجام شده‌است.

او گفت، وزارت داخله افغانستان در مشوره با لوی سارنوالی افغانستان به ادارات امنیتی دستور داده‌است تا از گرفتاری رئیس شورای ولایتی دست بردارند.

وی گفت:

"تعلیق آقای کامران علیزایی تطیق است و وظیفه شان به تعلیق درآمده است، فرد مظنون که تحت تحقیق بوده او را دوباره به سارنوالی تسلیم داده‌ایم. یگانه چیزیکه شما به آن اشاره می‌کنیم این است که چرا تا حال دستگیر نشده‌است. وزیر داخله افغانستان به نیروهای امنیتی دستور داده‌است که هیئت تحقیق می‌آیند و اگر اینها به تحقیق و بررسی حاضر می‌شوند شما دستگیر نکنید البته در مشوره با خود لوی سارنوال صاحب."

به دنبال تصمیم لوی سارنوالی مبنی برگرفتاری رئیس شورای ولایتی، شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های سرحدی هرات همراه با بعضی از افراد مسلح به حمایت از کامران علیزایی در مقابل منزل مسکونی اش قرار گرفته اند.

این افراد دیروز شنبه در مقابل ساختمان ولایت هرات دست به اعتراض زده و مقامات مرکزی افغانستان را متهم به تصمیم عجولانه در این خصوص کردند.

خلیل احمد پارسا مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی در غرب افغانستان این وضعیت را برای مردم این ولایت نگران کننده عنوان کرد.

او از مقامات محلی و مرکزی خواست تا هرچه عاجلتر اقدام به گرفتاری رئیس شورای ولایتی کنند.

وی گفت:

"مردم هرات دیگر تحمل ندارند نسبت به این قضیه و دیگر قضایای اینچنینی. همین لحظه رئیس شورای ولایتی بیش از صد تن از افراد مسلح غیر مسئول را با خود دارد و این وضعیت در یک شهری که ادعا می‌کنیم که حاکمیت قانون است، قانون حاکم است و امنیت است، در این یک شهر یک نفر با صد نفر نیروی مسلح غیر مسئول که هیچ پاسخگو نیست و نه سلاح‌اش ثبت است و نه افرادش ثبت است، آزاد فعلاً است."

تنش‌های میان رئیس شورای ولایتی با ریاست سارنوالی زمانی بالا گرفت که کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی همراه با بیست تن از محافظین مسلح اش وارد ادارۀ سارنوالی شدند و یک فرد متهم به فساد اداری را که در حال تحقیق بود با خود بیرون کردند.

به دنبال این قضیه، شماری از اعضای شورای ولایتی در اعتراض به تصمم لوی سارنوالی دروازه شورا را به روی مردم بستند، تصمیمی که بعضی دیگر از اعضای این شو به آن واکنش نشان دادند و امروز یکشنبه آنرا باز کردند.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG