لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۲

تلاش مشترک سه وزارت افغانستان برای محو کشت کوکنار


وزارت‌های مبارزه با مواد مخدر، اطلاعات و فرهنگ و وزارت احیاء و انکشاف دهات برای نابود سازی کشت کوکنار و مبارزه علیه مواد مخدر، تلاش مشترک را آغاز کرده‌اند.

وزیر مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‌گوید که مبارزه با این پدیده تنها مسئولیت آنان نه بلکه تمامی افغان‌ها در این زمینه مکلفیت دارند.

سلامت عظیمی روز یکشنبه هنگام امضای یک تفاهمنامه همکاری مشترک با وزارت احیا و انکشاف دهات گفت که باید با این پدیده مبارزه مشترک صورت گیرد.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان

وی گفت:

" مبارزه علیه مواد مخدر تنها وظیفه تعدادی از ادارات محدود نیست، در قدم نخست هر افغان مسئولیت دارد تا علیه این پدیده شوم از خانه تا جامعه مبارزه کنند."

بر اساس گزارش وزارت مبازره علیه مواد مخدر، افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی هفتاد و پنج درصد مواد مخدر دنیا را تولید کرده که ارزش مجموعی آن به حدود هفتاد میلیارد دالر می‌رسد.

یک گزارش حکومت افغانستان نشان می‌دهد که از میان هفتاد میلیارد دالر تنها ۴۴۰ میلیون آن به دهاقین افغان رسیده که این مبلغ، از تمام پول سه تا پنج درصد می‌باشد.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید، با وزارت مبارزه با مواد مخدر پروژه‌های تشویقی را در مناطقی راه اندازی می‌کند که باشندگان آن در نابودی کوکنار، با حکومت همکاری کنند.

نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان

آقای درانی افزود:

"در هر قریه و منطقه که کوکنار کشست نگردد، ما پروژه‌های انکشافی را در آن بخش‌ها راه اندازی می‌کنیم که این کار می‌تواند سبب جلوگیری از کشت کوکنار گردد. در این بخش هر دو وزارت کار می‌کنند و یک استراتیژی نیز برای آن ساخته شده‌است."

از سوی دیگر، کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از بزرگان قومی و عالمان دین می‌خواهد تا در کار مبارزه جدی با مواد مخدر همکاری کنند.

کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
کمال سادات سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وی گفت:

"تلاش می‌ورزیم تا مردم را از زیان‌های مواد مخدر آگاه سازیم. از عالمان دین، مردم و معلمین مکاتب می‌خواهیم تا در این راستا ما را همکاری رسانند."

حکومت افغانستان در حالی تلاش‌های مشترک را بر ضد کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر آغاز کرده‌است که هفته گذشته معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله گفت، امسال نسبت به سال‌های گذشته، کشتزارهای کوکنار در این کشور کمتر نابود ساخته شده‌اند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG