لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

قیصاری: شمار نیروهای افغان نظر به شرایط فعلی کافی نیست


برخی از اعضای کمیسیون‌های امور داخلی و امور دفاعی ولسی جرگه می‌گویند، تعداد نیروهای امینتی افغان که هدف تعیین شده بود، هنوز هم تکمیل نگردیده‌است.

با آنکه مناطق مختلف افغانستان شاهد ناامنی‌های گسترده و تحرکات شدید مخالفان مسلح دولت است برخی از اعضای کمیسیون‌های امور داخلی و دفاعی ولسی جرگه از کمبود تعداد نیروهای امنیتی افغان حرف می‌زنند.

آنان می گویند، حکومت تا کنون نتوانسته تعداد نیروهای امنیتی افغان را به حدی برساند که از قبل هدف تعیین شده بود.

فتح الله قیصاری عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در میان حدود سه صد و پنجاه هزار نیروی امنیتی، بیش از صد هزار آن نیرو‌های خیالی اند.

وی گفت:

"این ۳۵۰۰۰۰ نیروی امنیتی که در حساب نظام داشته ایم در این شرایط کنونی بسنده نمی‌باشد چون تا کنون حسابش تکمیل نشده و شاید در این ۳۵۰۰۰۰، یکصدو پنجا هزار آن نیروهای خیالی، شهید، کسانیکه چهره نشده شامل باشند به همین دلیل این رقم را تکمیل نکرده‌است."

آقای قیصاری افزود که در برخی مناطق این کشور، نیروهای امنیتی کمتر از آن است که از سوی مقامات حکومتی گفته می‌شود.

از سوی هم میرداد خان نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه یکی از مشکلات عمده نیروهای امنیتی را کمبود کمیتی و مشخص نبودن تعداد آنان در مناطق نا امن عنوان می‌کند.

به اساس معلومات مقامات حکومتی، افغانستان حدود سه صد و پنجاه هزار نیروی امنیتی و دفاعی دارد که شامل پولیس و اردوی ملی می‌گردد.

کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به دلیل بی‌توجهی و ضعف مدیریتی، در کنار اینکه تلف شده‌اند و یا هم ترک وظیفه کرده‌اند به شکل خیالی نیز شامل صفوف نیروهای امنیتی می‌باشند.

نگرانی‌ها از کمبود نیروهای امنیتی و موجودیت خیالی آنان موضوع تازه نبوده بلکه در گذشته‌ها نیز از سوی نهاد‌های چون وزارت دفاع امریکا، ادارۀ سرمفتش خاص بازسازی امریکا برای افغانستان یا سیگار و نهاد موسوم به حقوق و عدالت نیز مطرح شده‌است.

تلاش کردیم تا نظر وزارت امور دفاع را نیز در این زمینه داشته باشیم اما موفق نگردیدیم.

اما وزارت داخله افغانستان با آنکه کمبود در تشکیلات نیروهای امینتی را می‌پذیرد اما موضوع موجودیت نیروهای خیالی را رد می‌کند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

"در قسمت تکمیل تشکیلات از نقطه نظر پرسونل یک مقدار کمبودات داریم و این کمبودات ما ناشی از ضایعات است و بخش‌های تشکیلاتی و منابع بشری ما به شدت در این مورد کار می‌کنند، اما مسئله پولیس خیالی که در گذشته نیز مطرح شده‌است ما ابراز نظر کرده ایم و این مسئله را رد می‌کنیم."

اعضای کمیسیون‌های امور داخلی و امور دفاعی ولسی جرگه مسئله موجودیت نیروهای خیالی و کمبود در تشکیلات نیروهای امنیتی را روی وضعیت امنیتی افغانستان تأثیر گذار می‌داند.

آنان می‌گویند که حکومت باید هر چه زودتر این خلا را پُر کند در غیر آن این موضوع سبب تشدید نا امنی‌ها در این کشور خواهد شد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG