لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

عبدالله: حملات گسترده مخالفان بزودی دفع خواهد شد


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، حملات گسترده مخالفان مسلح که در مناطق مختلف کشور آغاز شده‌است به زودی دفع خواهند شد.

پس از سقوط و تصرف دوباره چندین ولسوالی بدست طالبان مسلح و نیروهای امنیتی افغان در چند روز اخیر، ریاست اجرائیه تایید می‌کند که مخالفان مسلح حملات تهاجمی شان را آغاز کرده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران اطمینان داد که حکومت در حمایت از نیروهای امنیتی قرار دارد.

وی گفت:

"انشاالله در جریان روزها و هفته‌های که داریم این موج بزرگ از تهاجم که به طور سراسری از سوی دشمنان در نقاط مختلف کشور آغاز شده، دفع شود."

آقای عبدالله به تائید سخنان اش به پس گیری ولسوالی خواجه غار ولایت تخار اشاره کرده گفت که این ولسوالی که بدست طالبان سقوط کرده بود دوباره به تصرف نیروهای امنیتی افغان درآمده‌است.

رئیس اجرائیه این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که در چند روز اخیر مخالفان مسلح حملات تهاجمی شان را بالای شماری از ولایات به شمول کندز، تخار، ننگرهار، بغلان و دیگر ولایات شدت بخشیده‌اند.

ولسوالی خان آباد در کندز، دهنه غوری در بغلان، ناوه در هلمند و خواجه غار در تخار از ولسوالی‌های اند که در چند روز اخیر بدست طالبان مسلح سقوط کرده اما نیروهای امنیتی برخی از این ولسوالی‌ها را دوباره تصرف کردند.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان روز گذشته به ولایت کندز سفر کرد و در آنجا از راه اندازی عملیات بزرگ تهاجمی در برابر مخالفان مسلح خبرداد.

در این حال کارشناسان نظامی افغان اظهارات رئیس اجرائیه را نوع از روحیه دادن به مردم خوانده تأکید می‌کنند که هنوز هم ضعف در مدیریت جنگ و راه اندازی عملیات‌ها وجود دارد.

اسحاق اتمر یکی از این کارشناسان می‌گوید، برای دفع حملات مخالفان مسلح نیازاست تا به خواست نیروهای امنیتی رسیدگی شود.

اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی
اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"جنگ مدیریت درست شود و همچنین به تقاضای نیروهای امنیتی پاسخ به موقع داده شود، زمانیکه نیروهای ما پنجاه یا شصت نفر در یک محاصره قرار دارند و دولت توان نجات اینها را هم دارد تا سه چهار روز فریاد می‌زنند کسی برای‌شان گوش نمی‌دهد."

آقای اتمر در کنار عدم توجه به خواست نیروهای امنیتی برخی نارسایی‌ها در داخل نظام را نیز از مشکلاتی می‌داند که سبب بیشتر شدن حملات از سوی مخالفان مسلح گردیده و ولسوالی‌ها یکی پی دیگر به سقوط مواجه می‌گردد.

اما رئیس اجرائیه افغانستان اطمینان می‌دهد که هیچ نوع بحث‌های سیاسی روی موضوعات مختلف مانع حمایت آنان از نیروهای امنیتی نشده و در هر زمانی نیروهای امنیتی را حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG