لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

احدی: اختلافات در داخل حکومت وضعیت امنیتی را متأثر می‌سازد


انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان
انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان

شماری از چهره‌های سیاسی می‌گویند، اختلافات میان سران حکومت بالای وضعیت امنیتی در کشور تأثیر منفی گذاشته است.

پس از ایجاد اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی، شماری از چهره‌های سیاسی کشور می‌گویند اگر تنش‌ها ادامه پیدا کند وضعیت امنیتی بدتر خواهد شد.

انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان و یکی از اپوزسیون حکومت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که وقتی جنجال‌های سیاسی وجود داشته باشد، یک قوماندان نمی‌تواند با اطمینان به سرباز اش دستور بدهد.

وی گفت:

"وقتیکه حکومت در داخل متحد نباشد، و اختلافات شدید وجود داشته باشد در آنصورت تمرکز حکومت بر مسایل امنیتی به اندازه که شاید و باید باشد نمی‌باشد، بر این اساس وضعیت امنیتی متأثر می‌شود."

این در حالیست که در این اواخر به گفته آگاهان نظامی وضعیت امنیتی در کشور بدتر شده‌است.

به تازگی شب دوشنبه به گفته مقام‌های محلی تخار، ولسوالی خواجه غار برای چند ساعتبدست مخالفان مسلح سقوط کرد.

در جریان ده روز گذشته، ولسوالی های دهنه غوری بغلان، خان آباد کندز، ناوه و گرمسیر هلمند میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح دست به دست شده‌است.

شماری از سیاسیون کشور عامل سقوط برخی ولسوالی‌ها و بدتر شدن وضعیت امنیتی را ناشی از اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی می‌دانند.

اما پاسخ حکومت در این مورد چیست؟

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در آغاز نشست شورای وزیران به رسانه ها گفت که بحث‌های سیاسی در حکومت به معنی فراموش کردن نیروهای امنیتی نیست.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی

وی افزود:

" در کشور مسایل سیاسی واقع می‌شود، اما به این معنی نیست که خدای ناخواسته پشتیبانی عام و تام همه‌ای ما و شما را نداشته باشد."

در همین حال جنرال زلمی وردک آگاه نظامی می‌گوید وضعیت فعلی امنیتی وخیم است و اگر حکومت برای رفع اشتباهات اش اقدام نکند و در نظام امنیتی هماهنگی بوجود نیاورد، وضعیت خطرناک تر خواهد شد.

وی گفت:

"استراتیژی و هدف طالبان در جنگ واحد است، اما ما به هدف‌های مختلف مصروف هستیم این باعث می‌شود که جنگ در افغانستان آرام شود جنگ روز به روز وسعت پیدا می‌کند."

اقای وردک می‌گوید، اگر رهبری حکومت واحد نشود، دیدگاه‌ها در برابر مخالفان متفاوت خواهد شد و در آن زمان مخالفان منفعت بیشتر خواهند برد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG