لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

در نتیجه افزایش صرفیه برق کار ۱۲درصد فابریکه‌ها متوقف شده‌است


انجمن صنایع افغانستان در اعتراض به افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق می‌گویند، اگر صرفیه برق کاهش نیابد سبب خواهد شد تا تولیدات داخلی و در کل صنعت در کشور به رکود مواجه شود.

با آنکه همواره نگرانی‌ها از افزایش سطح بیکاری در کشور مطرح شده‌است، اکنون انجمن صنایع افغانستان در اعتراض به افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق می‌گوید، اگر به این مشکل توجه نشود تمامی فابریکه‌های این کشور مسدود شده و صدها هزار کارگر بیکار خواهند شد.

سخی احمد پیمان رئیس این انجمن روز دوشنبه طی نشست خبری در کابل گفت که صنعت‌ کاران کشور با مشکلات اقتصادى دچار بوده و توانایی پرداخت قیمت برق با اين افزايش را ندارند.

وی گفت:

" از ماه پنجم سال جاری تا کنون صنایع کشور بخاطر ازدیاد صرفیه برق دچار مشکل شده‌است. خواست تمامی صنایع کشور از برشنا شرکت همین است اگر اینها تعرفه سنگین را بالای صنایع کشور وضع می‎کند تمامی صنایع کشور به یک صدا می‌گویند که توانایی و برداشت این تعرفه را نخواهند داشت و ممکن تمامی فابریکه‌ها کاملاً متوقف شده و صدها هزار کارگر ما هم بیکار خواهند شد."

انجمن صنایع افغانستان از حکومت می‌خواهد تا به تعهدات‌‌اش مبنی بر حمایت از صنعت و تولید داخلی کشور عمل کند.

این انجمن اعلامیۀ را نیز صادر کرد که در آن گفته شده در صورتیکه افزایش ۲۵درصدی قیمت برق از بین نرود، پول برق‌شان را تحویل نکرده و دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

دافغانستان برشنا شرکت در آغاز سال جاری اعلام کرد که به ‌دلیل افزایش ارزش دالر، قیمت برق وارداتی افغانستان ۲۵درصد افزایش یافته است.

مسئولین انجمن صنایع افغانستان می‌گویند که پس از آنکه قیمت برق بلند رفته است از میان حدود ۲۰۰۰ فابریکه در کشور، کار ۱۲درصد فابریکه بزرگ و کوچک متوقف شده‌است.

آنان همچنان هشدار دادند در صورتی که کارخانه‌های تولیدی مسدود گردد حکومت در قبال آن مسئول خواهد بود.

در این حال وحید الله توحیدی سخنگوی دافغانستان برشنا شرکت می‌گوید، با در نظر داشت قیمتِ که برق وارد می‌شود، جز پذیریش ۲۵درصدی افزایش قیمت آن راه حل دیگری وجود ندارد.

وحید الله توحیدی سخنگوی دافغانستان برشنا شرکت
وحید الله توحیدی سخنگوی دافغانستان برشنا شرکت

وی گفت:

"برشنا شرکت با تفاوتِ که در دالر ایجاد شد در حدود ۲۵درصد قیمت را بالای صنعت کاران بلند کرد این در حالیست که دافغانستان برشنا شرکت همیشه پشتیبان قوی صنعت کاران بوده و است این بار ما مجبور شدیم چون دالر تفاوت زیاد داشت."

اما سیف الدین سیحون یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید که حکومت قیمت برق را باید از بودجه و کاهش هزینه‌های بیجا در داخل حکومت بپردازد نه سرمایه ملی مردم.

وی پیشنهاد می‌کند که باید از صنایع افغانستان حمایت صورت گیرد در غیر آنپیامد‌های ناگواری را برای اقتصاد و تولید داخلی این کشور در پی خواهد داشت.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG