لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

مسئولان: بیش از ۹۰ نوع انگور در هرات به نمایشگاه گذاشته شد


نمایشگاه انگور در ولایت هرات برگزار شد.

مسئولان ریاست زراعت هرات می‎گویند که بیش از نود نوع انگور در این نمایشگاه گذاشته شده‎است. اما باغداران می‎گویند امسال انگور هرات رونق سال‎های گذشته را ندارد.

وزیرزراعت و مالداری افغانستان که از این نمایشگاه دیدن کرد تاکید داشت که برای افزایش تولیدات انگور و صادرات به خارج از افغانستان تلاش‎های را براه انداخته‎است.

ضمیر: برای افزایش تولیدات انگور و صادرات به خارج از افغانستان تلاش‎های را براه انداخته‎ ایم.
ضمیر: برای افزایش تولیدات انگور و صادرات به خارج از افغانستان تلاش‎های را براه انداخته‎ ایم.

ولایت هرات بیشترین حاصلات انگور نسبت به دیگر ولایات افغانستان را دارد.

حالا دراین نمایشگاه نود نوع انگور گذاشته شده‎است که محصول بزرگترین فارم تحقیقاتی هرات است.

مسئولان ریاست زراعت و مالداری هرات کیفتیت انگور این ولایت نسبت به سایر ولایات افغانستان را بهتر می‎خوانند.

وزیرزراعت و مالداری افغانستان در سفری به ولایت هرات ازاین نمایشگاه دیدن کرد و تاکید داشت که برای افزایش حاصلات انگور هرات و بلند بردن کیفیت آن به صورت جدی اقدام می‎کند.

اسد الله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان از تلاش‎های این وزارت‎خانه برای صادرات انگور هرات به خارج از افغانستان سخن میزند.

باغداران شکایت می‎کنند که انگور هرات رونق سال‎های گذشته را ندارد.

قیام الدین حبیبی رئیس انجمن مؤلدین انگور وکشمش ولسوالی گذره نبود بازار مناسب برای فروش محصولات باغداری را یکی از بزرگترین مشکلات باغداران این ولایت عنوان می‎کند.

آقای حبیبی نبود سرخانه برای نگهداری انگور را یکی دیگر ازچالش‎های عمده برای باغداران در هرات می‎خواند.

ایجاد این کشمش¬خانه¬ها از یک سو باعث بلند رفتن کیفیت کشمش خواهد شد و از سوی دیگر به دهقانان کمک می¬کند تا محصولات خود را به قیمت پایین نفروشند.
ایجاد این کشمش¬خانه¬ها از یک سو باعث بلند رفتن کیفیت کشمش خواهد شد و از سوی دیگر به دهقانان کمک می¬کند تا محصولات خود را به قیمت پایین نفروشند.

با این حال وزرات زراعت افغانستان می‎گوید قراراست چندین کشمش خانه برای محصولات انگور هرات آماده شود.

آقای ضمیر می‎گوید در نظر دارند بیش از ۱۶۰ کمشمش خانه در ولایت هرات ایجاد کنند. او گفت هر کدام از این کمشمش خانه‎ها ظرفیت هجده تا بیست تن کمش را دارا می‎باشند.

ایجاد این کشمش­خانه­ها از یک سو باعث بلند رفتن کیفیت کشمش خواهد شد و از سوی دیگر به دهقانان کمک می­کند تا محصولات خود را به قیمت پایین نفروشند.

ولایت هرات بیش از ۷۹۶۰ هکتار باغ‎های انگوری دارد.

مسئولان ریاست زراعت ومالداری می‎گویند که محصولات انگور هرات سالانه به صد هزارتن میرسد.

در حال حاضر هرات دوازده سردخانه به شمول دو سردخانه دولتی دارد اما باغداران می‎گویند این سردخانه‎ها جوابگوی حاصلات باغداری و دیگرمیوه جات این ولایت را ندارد و همه ساله حاصلات زیادی از باغداران این ولایت بخاطرنبود سردخانه حیف می‎شود.

آنان ازحکومت افغانستان می‎خواهند تا برای رشد محصولات باغداری و صادرات آن به بیرون از کشور سردخانه‎های بیشتری را در این ولایت ایجاد کند.

گزارش: شاه پورصابرهرات

XS
SM
MD
LG