لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

نمایشگاه صنایع دستی زنان ولایت بامیان افتتاح شد


یک نمایشگاه صنایع دستی زنان در بازار زنانه مرکز بامیان توسط برنامه انکشاف صنایع روستایی آٰغاز به کار کرد در این نمایشگاه تولیدات صنایع دستی زنان از ولسوالی‎های مختلف بامیان به نمایش گذاشته‎شد.

غلام نبی جهش مسئول برنامه انکشاف صنایع روستایی بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"امروز یک نمایشگاه ملی را در مرکز بامیان توسط برنامه انکشاف صنایع روستایی به راه انداختیم که در این نمایشگاه زنان تجارت پیشه از ولسوالی‎های سیغان، یکولنگ، پنجاب و مرکز بامیان سهم گرفته‎اند. در این نمایشگاه ۲۰ تشبث کوچک و ۵۰ گروپ کاری محصولات خود را برای سه روز به نمایش می‎گذارند. هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد یک بازار برای فروش محصولات صنایع دستی است به دلیل این‎که صنایع دستی در ولسوالی‎های دور دست به فراموشی سپرده شده بود و در این نمایشگاه به آن‎ها فرصت داده می‎شود تا با دیگر انجمن‎ها تبادله تجارتی انجام دهند."

این نمایشگاه به مدت سه روز برگزار خواهد شد که در این مدت صنایع دستی زنان از قبیل نمد، گلیم، خامک دوزی مهره بافی، قلاب بافی، لباس‎های محلی و محصولات لبنیاتی برای عموم به نمایش گذاشته می‎شود.

حکومت محلی بامیان تلاش دارد تا با برگزاری این گونه نمایشگاه‎ها به رشد صنایع دستی زنان بامیان کمک کند.
حکومت محلی بامیان تلاش دارد تا با برگزاری این گونه نمایشگاه‎ها به رشد صنایع دستی زنان بامیان کمک کند.

حکومت محلی بامیان نیز تلاش دارد تا با برگزاری این گونه نمایشگاه‎ها به رشد صنایع دستی زنان بامیان کمک کند و یک بازار مشخص را برای فروش محصولات صنایع دستی زنان بامیان در خارج از این ولایت ایجاد کند.

طاهر زهیر والی ولایت بامیان در این مورد گفت صنایع دستی زنان در بامیان پیشرفت هایی داشته اما این پیشرفت‎ها زیاد رضایت بخش نبوده‎است.

وی گفت:

"معمولا در کشورهایی که صنعت توریزم رونق دارد، صنایع دستی نیز رونق پیدا می‎کند و این دو با هم رابطه مستقیم دارند. ولی متاسفانه با وجود نا امنی راه‎ها، نبود میدان هوایی بین المللی در بامیان و شرایط موجود در کشور که تاثیر مستقیم بالای کاهش رشد صنعت توریزم در بامیان داشته است و از این لحاظ صنایع دستی زنان در بامیان آن‎گونه که انتظار می‎رفت رشد نکرده‎است. همین‎طور نبود انرژی ارزان و برق تاثیر منفی بالای رشد صنایع دستی و تشبثات کوچک در بامیان گذاشته‎است."

فعالیت زنان تجارت پیشه در بامیان نسبت به سال‎های گذشته افزایش زیادی داشته‌است.
فعالیت زنان تجارت پیشه در بامیان نسبت به سال‎های گذشته افزایش زیادی داشته‌است.

به گفته زنان تجارت پیشه بامیان فعالیت زنان تجارت پیشه نسبت به سال‎های گذشته افزایش زیادی داشته ولی در سال جاری فروش محصولات صنایع دستی زنان کاهش چشمگیری پیدا کرده و تقاضاها برای خرید این محصولات در داخل بامیان بسیار پایین آمده‎است.

زهرا لعلی مسئول انجمن زنان تجارت پیشه که در این نمایشگاه اشتراک کرده بود به رادیو آزادی گفت:

"امروز در این نمایشگاه صنایع دستی شرکت کردم که خودم تولیدات بیگ چرمی و یخن دوزی را برای نمایش و فروش به این‎جا آورده ام. در سال ۲۰۰۵ که من کار صنایع دستی را شروع کردم حتی یک زن تجارت پیشه در بامیان نبود اما حالا تنها در مرکز بامیان ۳۵ زن تجارت پیشه در دکان‎های خود شان کار می‎کنند و محصولات خود را به فروش می‎رسانند. نبود جای مناسب و نداشتن یک مارکیت برای فروش محصولات صنایع دستی و نفرستادن زنان تجارت پیشه بامیان به نمایشگاه‎های بین‎المللی از مشکلات مهم زنان تجارت پیشه بامیان است."

به گفته آقای جهش برنامه انکشاف صنایع روستایی بامیان در سطح ولایت بامیان ۴۶ انجمن تشبثات کوچک، ۲۴۶ گروپ تولیدی، ۱۱۱۰ گروپ پس انداز و ۱۰۴ اتحادیه که شامل زنان و مردان می‎شود را تحت پوشش برنامه‎های خود دارد تا بتواند از این طریق تشبثات کوچک را در سطح بامیان حمایت کند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG