لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

وزیری: جنگ نیروهای امنیتی افغان جنگ با استخبارات منطقه ‎است


وزارت دفاع افغانستان از تجهیز و اکمال نیروهای در حال جنگ با مخالفین در ولایات کندز، بغلان، سرپل و فاریاب خبر می‎دهد.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که قوت‎های تازه نفس از کابل به بغلان و کندز رسیده‎اند و به زود ترین فرصت شورشیان مسلح را نابود خواهند کرد.

جنرال وزیری جنگ با مخالفین مسلح دولت را جنگ داخلی افغانستان نداسته، گفت که آنان با استخبارات منطقه در نبرد مسلحانه قرار دارند.

وزیری: پشت این جنگ دست‎های مهم استخباراتی قرار دارد.
وزیری: پشت این جنگ دست‎های مهم استخباراتی قرار دارد.

وی گفت:

"جنگ با تروریزم است این جنگ داخلی افغانستان نیست، اگر جنگ با طالبان می‎بود و مخالفین ما می‎بود در یک یا چند ماه ختم می‎شد، پشت این جنگ دست‎های مهم استخباراتی قرار دارد."

دولت وزیری می‎گوید که طالبان مسلح توانایی جنگ با نیروهای امنیتی افغان را ندارند و در هر مواضع که قرار داشته باشند سرکوب خواهند شد.

او گفت که طالبان مسلح تنها برای چند ساعاتی برخی از ولسوالی‎های ولایات مختلف را تحت نفود خود قرار می‎دهند، اما توانایی حفظ آن‎ را برای دراز مدت ندارند.

وزیری: تنها یک آرزوی که آن‎ها داشتن انتقال شورای کویته به هلمند بود فعلآ شکست خوردند متواری شدند و تلفات برایشان وارد شد.
وزیری: تنها یک آرزوی که آن‎ها داشتن انتقال شورای کویته به هلمند بود فعلآ شکست خوردند متواری شدند و تلفات برایشان وارد شد.

وزیری علاوه کرد که طالبان تحت حمایت قوی استخبارات منطقه قرار دارند و در تلاش بودند تا شورای کویته را به هلمند انتقال دهند که با شکست مواجه شدند.

وزیری افزود:

"تنها یک آرزوی که آن‎ها داشتند انتقال شورای کویته به هلمند بود فعلاً شکست خوردند متواری شدند و تلفات برای‌شان وارد شد."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که در جنگ با نیروهای امنیتی افغان چیچین‎ها، ایغور‎ها، عرب‎ها، پاکستانی‎ها، تاجک‎ها و ازبکستانی‎ها در صفوف مخالفین می‎جنگند.

وی گفت که مخالفین نسبت به گذشته تجهیز شده و در بیرون از مرزهای افغانستان آموزش نظامی می‎بینند.

دولت وزیری می‎گوید در عملیات نظامی علیه مواضع شورشیان مسلح در کندز نیروهای مأموریت قاطع نیز با آنان سهیم بوده‎اند.

آقای وزیری از استفاده طیاره‎های بی‌پیلوت در شناسایی مخالفین مسلح در هلمند نیز خبر می‎دهد، و به گفته وی که این طیاره‎های بی‌سرنشنین کشفی به زودی در دسترس نیروهای قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال نیز قرار خواهند گرفت.

وزیری: تمام طیاراتی که در اختیار داریم از مزارشریف عملیات را انجام می‎دهند.
وزیری: تمام طیاراتی که در اختیار داریم از مزارشریف عملیات را انجام می‎دهند.

وی گفت که تمام عملیات شبانۀ نیروهای امنیتی افغان توسط طیاره‎های نظامی صورت می‎گیرد و آنان طیارات پیشرفته جنگی در اختیار دارند.

سخنگوی وزارت دفاع در رابطه گفت:

"A ۲۹، می ۱۷، MA B ۵۳۰،MA ۲۴ کشفی ،BC۱۲ و تمام طیاراتی که در اختیار داریم از مزارشریف عملیات را انجام می‎دهند و از کابل برای عملیات نمی‌آیند."

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان چندی پیش اسنادی را فاش کرد که نشانگر همکاری حکومت پاکستان با شورشیان آنطرف مرز بود.

در حالی جنرال وزیری از شکست طالبان مسلح در نقاط مختلف کشور حرف می‎زند، که پیش از این طالبان ادعا کردند که در قالب عملیات عمری‌شان چندین ولسوالی را در ولایات مختلف افغانستان تصرف کرده‎اند و به حملات‌شان علیه نیروهای امنیتی افغان شدت می‎بخشند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

مرتبط

XS
SM
MD
LG