لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه پنج‌شنبۀ آینده بار دیگر باهم می‌بینند


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، رهبران حکومت وحدت ملی روز پنج‌شنبه هفته روان باهم دیدار خواهند داشت.

برای پایان بخشیدن به اختلافات بمیان آمده میان رهبران حکومت وحدت ملی، قرار است این دو رهبر با هم دیدار کنند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که هدف این دیدار، شریک سازی دیدگاه‎های رئیس جمهور غنی در پیوند به توافقنامه سیاسی با عبدالله ‎عبدالله است.

فیصل: این دیدار در مجموع زمینه عملی سازی توافق نامه سیاسی را مساعد می‌کند.
فیصل: این دیدار در مجموع زمینه عملی سازی توافق نامه سیاسی را مساعد می‌کند.

​اینکه رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در این دیدار در پیوند به کدام مسایل گفتگو خواهند کرد، جاوید فیصل گفت:

"این دیدار در مجموع زمینه عملی سازی توافنامه سیاسی، اصلاح نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات زمینه برگزاری لویه جرگه را فراهم خواهد ساخت، نه تنها اینکه در این بخش‎ها ما پیشرفت‌های داشته باشیم، بلکه؛ در مطابقت به توافقنامه سیاسی و خواست مردم، به پیش خواهیم رفت."

آقای فیصل تأکید کرد که رهبران حکومت وحدت ملی برای بار سوم نیز نشستی خواهند داشت که هدف آن چگونگی بررسی نتایج نشست‎های قبلی است، اما در باره زمان آن چیزی نگفت.

اختلاف نظرها میان دو رهبر حکومت وحدت ملی پس از آن آغاز شد که عبدالله عبدالله در یک سخنرانی‌اش از رئیس جمهوری غنی انتقاد کرد و ریاست جمهوری در واکنش، این انتقادها را خلاف موازین حکومتداری خواند.

با این همه، اختلاف‎های اخیر میان رهبران حکومت وحدت ملی نگرانی‎های را در میان مردم و چهره‎های سیاسی بمیان آورده‎است.

مسعود: هردو طرف از تیم گرایی‎ها بگذرند و برای حکومت واحد متحد شوند.
مسعود: هردو طرف از تیم گرایی‎ها بگذرند و برای حکومت واحد متحد شوند.

احمد ولی مسعود فعال سیاسی و رئیس بنیاد احمد شاه مسعود، در گفتگوی خاص با رادیو آزادی، ادامه اختلاف نظرها میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله را با پیامدهای بدی در روابط کابل با جامعه جهانی می‎خواند.

وی افزود:

"در این جای شک نیست که صبر جامعه جهانی به آخرش رسیده‎است، یاد مان باشد بدون چند کشوری که منافع ستراتیژیک در منطقه دارند، دیگر تمام کشورها صبرشان با رهبری افغانستان به پایانش رسیده‎است."

آقای مسعود همچنان می‎گوید هر دو طرف از تیم گرایی‎ها بگذرند و برای حکومت واحد متحد شوند.

احمدزی: اگر دو رهبر به یک توافق نرسند و به این اختلاف نظرها پایان ندهند، در سه سال آینده این کشور با چالش‎هایی روبه رو خواهد شد.
احمدزی: اگر دو رهبر به یک توافق نرسند و به این اختلاف نظرها پایان ندهند، در سه سال آینده این کشور با چالش‎هایی روبه رو خواهد شد.

از سوی دیگر،حشمت غنی احمدزی یکی دیگر از کارشناسان سیاسی از رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله می‎خواهد تا به اختلاف نظرهای‌شان نقطه پایان بگذارند.

آقای احمدزی می‎گوید، اگر دو رهبر به یک توافق نرسند و به این اختلاف نظرها پایان ندهند، در سه سال آینده این کشور با چالش‎های روبه رو خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG