لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

احمدزی: رهبران ملت را مجبور نکند تا آنان را به استعفا وادار سازند


برخی ازاعضای ولسی جرگه ادامه اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی را به سود کشور ندانسته و از آنان می‎خواهند تا در دومین ملاقات شان به تفاهم برسند.

این اعضا از سران حکوحت وحدت ملی می‎خواهند تا هر چه زود تر به یک نتیجه رسیده و به اختلافات شان پایان بدهند.

نذیر احمد احمدزی یک عضو این جرگه روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت ادامه اختلافات میان دو رهبر به خیر کشور نیست و آنان باید راه حل مناسب برای اختلافات شان دریابند.

احمدزی: رهبران دیگر مردم را مجبور نسازند که ملت برایشان بگوید که کار کرده نمی‎توانید استعفا بدهید.
احمدزی: رهبران دیگر مردم را مجبور نسازند که ملت برایشان بگوید که کار کرده نمی‎توانید استعفا بدهید.

وی گفت:

"شاید ما و شما شاهد این باشیم که عصر امروز داکتر صاحب غنی و رئیس اجرائیه نشست داشته باشند و خواست ما همین است که به صفت برادر هردوی شان همین وعده‎های را که همرای ملت کرده‎اند برای عملی شدن آن یکجا حرکت کنند تا ما و شما به یک افغانستان مترقی برسیم و دیگر مردم را مجبور نسازند که ملت برایشان بگوید که کار کرده نمی‎توانید استعفا بدهید."

آقای احمدزی می‎گوید رهبران حکومت در نشستی که قبلا با آنان داشتند، تعهد کرده‎اند که به اختلافات شان پایان داده و مسایل مهم کشور با موسفیدان، بزرگان و اقوام مختلف مشوره می‎کنند.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان دومین ملاقات محمد اشرف غنی وعبدالله عبدالله را تائید کرده و گفته‎اند که این ملاقات عصر روز پنج‎شنبه در ارگ ریاست جمهوری صورت می‎گیرد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید محور این گفتگو‎ها را بحث روی توافقنامه سیاسی تشکیل داده و در این ملاقات رئیس جمهور غنی دیدگاه اش را با رئیس اجرائیه در میان می‎گذارد.

رهبران حکومت پس از ا نتقادهای تند بر یک دیگر هفته گذشته برای اولین بار با هم ملاقات کرده و رئیس اجرائیه خواست هایش را با رئیس جمهور مطرح کرد.

تنش‎ها میان رهبران حکومت وحدت ملی پس از آن شدت گرفت که رئیس اجرائیه از رئیس جمهور انتقاد کرد و در عکس العمل به آن ریاست جمهوری گفته‎های عبدالله عبدالله را خلاف موازین حکومتداری خواند.

حالا کارشناسان افغان با توجه به ادامه این اختلافات انتقاد می‎کنند که این کار تاثیرات منفی روی امنیت، اقتصاد و سیاست در این کشور گذاشته‎است.

فکور: من فکر می‎کنم نقاطی که در تفاهم نامه عملی نمی‎شود و هردوی شان می فهمند، تجدید نظر کنند.
فکور: من فکر می‎کنم نقاطی که در تفاهم نامه عملی نمی‎شود و هردوی شان می فهمند، تجدید نظر کنند.

آنان افزایش نا امنی و سقوط برخی ولسوالی‎ها بدست طالبان مسلح در برخی ولایات، بیشتر شدن مشکلات اقتصادی و ده‎ها موارد دیگر را نتیجه عدم توجه رهبران حکومت در کشور می‎دانند.

یونس فکور یکی ازاین کارشناسان درمورد می‎گوید:

"من فکر می‎کنم نقاطی که در تفاهم نامه عملی نمی‎شود و هردوی شان می فهمند، تجدید نظر کنند و نقاطی را که در نتیجه سهل انگاری خود شان نتوانسته‎اند عملی کنند دوباره تفاهم کنند من فکرمی‎کنم یگانه راه همین است."

پیش از این احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمد شاه مسعود نیز گفته‎است که ادامه اختلاف نظرها میان رهبران تاثیرات بد بر روابط میان افغانستان و جامعه جهانی خواهد داشت.

اما دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید اختلافات در نظام‎های دیموکراتیک یک امر طبیعی است مانع را در زمینه حکومتداری ایجاد نخواهد کرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

مرتبط

XS
SM
MD
LG