لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

روزنامه‎های غربی در مورد حمله بر پوهنتون امریکایی بحث کردند


یک تعداد از روزنامه‎های غربی در شماره‎های اخیر خود در مورد حمله بر پوهنتون امریکایی در کابل مطالبی را به نشر رسانده‎اند که در آن چندین محصل و افراد پولیس کشته شده وده‎ها نفر زخمی گردیدند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال می‎نویسد این پوهنتون که به کمک مالی امریکا در سال ۲۰۰۶ بکار شروع کرد یکی از انستتوت‎های عالی سویه تحصیلی در افغانستان بشمار می رود که بسیاری جوانان افغان را بخود جلب کرده و استادان آن اکثرا خارجیان می‎باشند.

به نوشته روزنامه حمله بر این پوهنتون نمایانگر وضع امنیتی ناگوار در سرتاسر افغانستان است که طالبان در مناطق مختلف آن حملات را آغاز کرده‎اند.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز می‎نویسد پوهنتون امریکایی در کابل توسط مقامات بلند رتبه امریکایی یک رمزی برای آینده روشن در افغانستان بشمار میرود، یک رمزی که کشورهای غربی در افغانستان خواهان آن می‎باشند، اما دقیق رمزی که طالبان و افراطگرایان دیگر می‎خواهند آن را هدف قرار بدهند.

به نوشته نیویورک تایمز این گونه رمزها یعنی رستورانت‎های که خارجیان و جوانان افغان به آن می‎روند، حتی مراکز فرهنگی که افغان‎ها در آن هنر نمایی می کنند مورد حمله شورشیان قرارمی‎گیرند تا فعالیت خارجیان را محدود بسازند و در بین افغان‎ها در مورد خشونت‎های غیر مترقبه ترس ایجاد کنند.

تایمز چاپ لندن

روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره اخیر خود در مورد صحنه‎های داخل شدن افراد مسلح به پوهنتون و هیجان و فرار محصلین آن مطلبی را به نشر رسانده و بیانات شاهدان عینی و محصلین این پوهنتون را که نجات پیدا کرده‎اند، شرح نموده‎است.

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز هم می‎نویسد که حمله بر پوهنتون کابل به تعقیب حملات دیگر در سال جاری در این کشور صورت گرفته که نمایانگر افزایش خشونت‎ها در افغانستان می باشد. روزنامه به انفجار ماه اپریل در بیرون سفارت امریکا در کابل که ۶۴ نفر در آن کشته شدند و حملات انتحاری در جریان مظاهرات در ماه گذشته که بیش ۸۰ تن در آن کشته شده و ۲۳۰ تن دیگر زخمی گردیدند، اشاره می‎کند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود روند حادثه را دقیقه وار شرح نموده و جریان حمله بر پوهنتون، بیانات شاهدان از داخل پوهنتون را که لحظه به لحظه تغییر کرده‎است به نشر رسانده و بیانات محصلین را که در هر یک آن هیجان نمایان است به نشر رسانده‎است.

XS
SM
MD
LG