لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

بشردوست: کار مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد خلاف قانون است


برخی از اعضای ولسی جرگه و فعالان مدنی بر کارکردهای مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری باور ندارند.

شماری از اعضای ولسی جرگه و ناظرین روند مبارزه با فساد اداری می‎گویند فکر نمی‎شود که کارهای مرکزعدلی و قضایی مبارزه علیه فساد اداری مؤثریت داشته باشد.

این شمار از اعضای ولسی جرگه و دیده بان شفافیت افغانستان می‎گویند، مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد این توانایی را ندارد که مفسدین بزرگ را محاکمه کنند و از کارهای آن مرکز نیز نظارت دقیق صورت نمی‎گیرد.

رمضان بشر دوست عضو ولسی جرگه روز پنج‎شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مرکز خلاف قانون اساسی بوده و مانند گذشته‎ها عوام فریبی است.

وی افزود:

"اول کار آن‎ها خلاف قانون است بخاطراین‎که قانون اساسی و قوانین محاکم افغانستان سارنوالی افغانستان پیشبینی کرده که کدام ارگان مسئولیت دارد این ارگان‎ها را آن‎ها کنار گذاشته و یک ترکیب سیاسی ساختند که در طول ده سال مردم را فریب دادند و این هم یک فریب دیگر است."

از سوی هم عارف رحمانی یکتن دیگر از اعضای ولسی جرگه می‎گوید، این مرکز مفسدین بزرگ را محاکمه کرده نمی‎تواند و مانند گذشته مبارزه با فساد با ناکامی روبرو خواهد شد.

هر دو عضو ولسی جرگه روی تشکیل مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد نیز انتقاد کرده گفتند که بیشتر اعضای این مرکز به اساس مصلحت‎های سیاسی گماشته شده‎اند.

مزکر عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری هفته جاری به کارش آغاز کرده و مسئولان آن گفته‎اند که محاکمه مفسدین و بررسی دوسیه‎های آن‎ها در اولویت‎های کاری این مرکز قرار دارد.

حمیدی: به مردم این کشور اطمنیان می‎دهیم که این‎بار مبارزه دولت افغانستان با فساد مبارزه جدی و قاطعنانه است.
حمیدی: به مردم این کشور اطمنیان می‎دهیم که این‎بار مبارزه دولت افغانستان با فساد مبارزه جدی و قاطعنانه است.

از سوی هم فرید حمیدی لوی سارنوال و رئیس این مرکز هنگام افتتاح مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد تعهد کرد که محاکمه مفسدین بزرگ و بررسی دوسیه‎های آن‎ها در اولویت‎های کاری این مرکز قرار دارد.

وی افزود:

"دست مامورین دولتی افغانستان به اساس اجرات شما از جیب و منافع افغانستان کوتاه می‎شود به مردم این کشور اطمنیان می‎دهیم که این‎بار مبارزه دولت افغانستان با فساد مبارزه جدی و قاطعنانه است."

خواستم تا در مورد محاکمه مفسدین بزرگ نظر تازه لوی سارنوالی را داشته باشیم اما دفتر مطبوعاتی لوی سارنوالی گفت که بسیار زود در مورد موقف این مرکز و دیگر مسایل مهم برای مردم معلومات خواهند داد.

در همین حال سید اکرام افضلی رئیس دیده بان شفافیت افغانستان می‎گوید، نظارت جدی از کارهای مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد وجود نداشته و این مرکز توانایی این را ندارد که مفسدین بزرگ را محاکمه کند.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه فساد اداری به کار خود آغاز کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

وی افزود:

"نظارت مستقل و بیرونی که بخاطر استقالیت این مرکز مهم است چنین نظارت حالا وجود ندارد به باور من این مرکز توانایی این‎را ندارد که دوسیه‎های مفسدین بزرگ فساد را در مدت کوتاه بررسی و عاملین آن‎را مجازات نماید."

آقای افضلی می‎گوید، اگر حکومت اراده برای محو فساد اداری دارد باید بر کارهای مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد نظارت جدی صورت گیرد تا این مرکز اعتماد مردم را جلب کرده و مبارزه با مفسدین را بگونه جدی و همه جانبه انجام دهد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG