لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

مهرداد: با ادامۀ ناامنی‌ها تعداد مکاتب مسدود شده بیشتر خواهد شد


وزارت معارف افغانستان می‌گوید که گسترش ناامنی‌ها، نظام آموزشی این کشور را متضرر نموده و اگر نا امنی‌ها به همین منوال ادامه یابد مکاتب بیشتر مسدود خواهد شد.

با آنکه وزارت معارف افغانستان ارقام دقیق از مکاتب مسدود شده را بدست ندارد، اما می‌گوید که گسترش ناامنی‌های جاری در کشور سبب شده تا در تعدادِ از ولایات نظام آموزشی شدیداً متضرر شود.

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که به دلیل شدت درگیری‌ها در برخی مناطق کشور تعداد از مکاتب مسدود شده‌است و وزارت معارف نمی‌تواند تا مکاتب مسدود شده را دوباره به روی متعلمین باز نماید.

آقای مهرداد گفت که سال گذشته ۷۰۰ مکتب به دلیل ناامنی‌ها مسدود بود که ممکن این تعداد در سال جاری افزایش یافته باشد.

وی گفت:

"به هر اندازه که جغرافیایی جنگ گسترش پیدا می‌کند به همان اندازه متأسفانه معارف ما آسیب می‌بیند. متأسفانه وزارت معارف افغانستان هیچ کاری در این زمینه کرده نمی‌تواند. وزارت تنها مکاتبی را می‌تواند باز کند که در اثر تهدید بسته شده باشند."

آقای مهرداد افزود که رشد نظام آموزشی و توسعه مکاتب در افغانستان نیاز به تلاش‌های بیشتر حکومت دارد.

یکی از مکاتب مسدود شده در ولایت زابل
یکی از مکاتب مسدود شده در ولایت زابل

این در حالیست که حملات بالای مکاتب در مرکز و ولایات دور دست افزایش یافته و تعداد زیادی از مکاتب نسبت تهدیدات امنیتی مسدود شده‌اند.

اخیراً تعدادی از مقامات محلی ولایات نورستان و لوگر تائید نمودند که تعداد از مکاتب در ولایات متذکره به آتش کشیده شده و همچنان تعداد هم نسبت موجودیت تهدیدات امنیتی مسدود شده‌اند.

حسیب الله ستانکزی عضو شورای ولایتی لوگر روز شنبه به رادیو آزادی گفت که دو روز قبل لیسه زرغون شهر ولسوالی محمد آغه این ولایت که به گفته وی حدود دو نیم هزار متعلم در آن مصروف کسب تعلیم بودند، نیز مسدود شده‌است.

نهاد راه قلم که در بخش انکشاف نظام آموزشی افغانستان فعالیت دارد می‌گوید که به اساس تحقیق که آنجام داده‌اند، هم اکنون حدود ۱۳۰۰ مکتب در سراسر کشور مسدود می‌باشد.

عطا الله ویسا مسئول این نهاد به رادیو آزادی گفت که این تعداد مکاتب تنها به دلیل نا امنی نه بلکه تعداد زیاد آن به دلیل فساد اداری نیز غیر فعال می‌باشد.

وی گفت:

"حدود پنج میلیون کودک ما از آموزش محروم اند، اما وزارت معارف این ارقام را سه میلیون نشان می‌دهد. مقامات گذشته وزارت معارف این تعداد مکاتب مسدود را تائید می‌کنند اما مقامات کنونی این ارقام را تائید نمی‌کنند و این ضعف آنان را نشان می‌دهد و بی‌کفایتی آنان مشخص می‌شود چون مردم از خدمات عامه محروم هستند و آنان دنبال این موضوع نمی‌گردند."

در عین حال سازمان بین‎المللی نظارت بر حقوق بشر ابراز نگرانی کرده گفته است که استفاده نظامی از برخی مکاتب نیز مانع آموزش در افغانستان شده‌است.

به اساس ارقام رسمی، ۱۶۰۰۰ مکتب در افغانستان موجود است که حدود هشت میلیون متعلم مصروف فراگیری آموزش می‌باشند.

از سوی هم مردم و برخی نهاد‌های غیر دولتی فعال در سکتور معارف در این مورد ابراز نگرانی کرده می‌گویند، در صورتیکه به مکاتب توجه جدی نشود ممکن تعداد زیادی از این مکاتب مسدود شده و شماری زیادی متعلمین از آموزش محروم گردند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG