لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۴

فیصل: تصامیم نهایی در مورد توافقنامه سیاسی بزودی اتخاذ می‌شود


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، رهبران حکومت وحدت ملی تصمیم نهایی‌شان را در پیوند به توافقنامه سیاسی به زودی اعلام می‌کنند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه بر نشست‌های صمیمانه دو رهبر حکومت وحدت ملی اشاره می‌کند و می‌گوید، مردم در روزهای نه چندان دور، شاهد فیصله مهم رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در پیوند به چگونگی عملی سازی توافقنامه سیاسی خواهند بود.

وی در مورد گفت:

"دو رهبر در روزهای آینده دیدارهای خواهند داشت که در آن بحث روی مسایل کلان روز و چگونگی عملی سازی توافقنامه سیاسی خواهد بود و در نشست روزهای آینده، تصامیم نهایی در این باره گرفته خواهد شد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

حکومت وحدت ملی به اساس توافقنامه سیاسی بوجود آمد که بر چالش‌های انتخاباتی نقطه پایان گذاشت.

دو رهبر با امضای این توافقنامه تعهد کردند که مواد توافقنامه را عملی سازند.

اما در روزهای اخیر عبدالله عبدالله عملکرد رئیس جمهور غنی را در پیوند به عملی سازی توافقنامه سیاسی انتقاد کرد که با واکنش تند ریاست جمهوری رو به رو شد.

این اختلاف نظرها، نگرانی‌ها و عکس‌العمل های را از سوی مردم و آگاهان سیاسی نیز در پی‌داشت.

اکنون جاوید فیصل می‌گوید، دو رهبر حکومت وحدت ملی در دیدار روز پنجشنبه روی مسایل مهم و بزرگ و چگونگی عملی سازی توافقنامه سیاسی و ایجاد حکومت وحدت ملی گفتگو کرده‌اند.

اما پرسش اینجاست که فیصله نهایی میان دو رهبر تا چه اندازه می‌تواند به مشکلات و چالش‌های موجود در کشور نقطه پایان بگذارد؟

زبیر شفیقی یکی از کارشناسان می‌گوید:

زبیر شفیقی کارشناس مسایل سیاسی
زبیر شفیقی کارشناس مسایل سیاسی

"دو رهبر از دو سال به اینسو اختلاف داشتند که سر انجام علنی شد و همین اختلاف‌ها سبب افزایش ناامنی‌ها شده بود و اگر این وضعیت ادامه یابد، عواقب آن وخیم خواهد بود، اما خدا کند که به توافق برسند و بر اساس قانون اساسی، یک حکومت به میان آید که پاسخگوی خواست‌های ملت باشد."

هر چند جاوید فیصل تأکید می‌ورزد که عملی کردن توافقنامه سیاسی جز خواست‌ های مردم است و هر دو رهبر حکومت وحدت ملی به این خواست مردم ارج می‌گذارند.

اما زبیر شفیقی می‌گوید، این توافقنامه به گونه کامل از سوی آنان نقض شده‌است و ریشه تمام چالش‌های امنیتی و اقتصادی از همین اختلافات سر چشمه گرفته است. او می‌گوید، پایان دادن به این اختلافات بر اوضاع امنیتی و اقتصادی کشور تأثیر مثبت در پی خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

مرتبط

XS
SM
MD
LG