لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

یک نرم افزار برای مبارزه با فساد اداری در افغانستان ساخته می‌شود


یک نهاد در نظر دارد تا تکنالوژی جدیدی را به هدف مبارزه با فساد اداری در افغانستان روی کار کند.

با آنکه در بخش حکومتداری در افغانستان از تکنالوژی استفاده زیادی صورت نمی‌گیرد، اما برای نخستین بار در این کشور برای ساخت یک نرم افزار تلاش می‌شود تا از آن برای مبارزه با فساد اداری استفاده گردد.

این نرم افزار (سافت ویر) از سوی نهاد تحت نام تکنیشن طرح می‌گردد که سپس از طریق تلیفون‌های هوشمند و یا هم صفحه انترنت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عمر منصور انصاری رئیس نهاد تکنیشن روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که آنان این کار را توسط برنامه‌یی زیر نام لابراتوار‌های ابتکاری افغانستان انجام می‌دهند.

وی گفت که موضوع سال جاری طرح اپلیکشن مبارزه با فساد اداری می‌باشد که روی این طرح با آگاهان بخش تکنالوژی و فعالان مدنی یکجا کار می‌کنند.

وی افزود:

"یکی از موثریت‌های لابراتوار‌های ابتکاری این است که فعالان مدنی ما که در این ساحه تخصص داشته باشند آنان با متخصصین تکنالوژی مشترکاً کار خواهند کرد تا مشکلات حل گردد."

آقای انصاری گفت که آگاهی عامه، دسترسی به معلومات، ارایه خدمات، چگونگی قراردادها، گزارش دهی در مورد فساد و استخدام از بخش‌های فرعی است که فساد در آن وجود دارد و برای حل آن با متخصصین تکنالوژی و فعالان مدنی مشترکاً کار می‌کنند.

وی افزود که از دو روز به اینسو تیم‌های کاری آنان در این بخش‌ها کار می‌کنند تا به بهترین اپلیکیشن جایزه اهدا نموده و برای استفاده آن در جامعه، امکانات مالی را نیز فراهم کنند.

شمس الرحمان یکی از اشتراک کنندگان این نشست که روی یک اپلیکیشن به هدف جلوگیری از فساد در بخش ترافیک کار می‌کند گفت که این اپلیکیشن برای مبارزه با فساد در این بخش کمک نموده و عوایدی که از طریق جریمه موتر‌ها بدست می‌آید نیز به گونه منظم جمع آوری خواهد شد.

وی افزود:

"خصوصیت این اپلیکیشن این است که تقریباً همه می‌توانند از آن استفاده کنند و یک ساحه مشخص فساد را پوشش خواهد داد، مثلاً بخش ترافیک که ما در آن با مشکلات زیاد مواجه هستیم."

پروگرام لابراتوارهای ابتکاری افغانستان از سال ۲۰۱۲ بدین سو به فعالیت آغاز نموده که هر سال روی موضوعات مختلف کار می‌کند.

ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا از طریق مؤسسات انترنیوز و کونتر پارت امسال این برنامه را حمایت مالی می‌کنند.

بهار هلالی کارشناس امور فناوری/ تکنالوژی می‌گوید، در ادارات دولتی هنوز آنقدر امکانات موجود نیست تا ازین گونه برنامه‌ها استفاده شود.

به گفته وی، اگر با استفاده از این اپلیکیشن‌ها اطلاعات مربوط به فساد اداری جمع آوری شده با دولت شریک ساخته شود، یک اقدام مفید خواهد بود.

وی گفت:

"اگر این به کارمندان دولت باشد در حکومت ظرفیت آن موجود نیست اما اگر اپلیکیشن باشد که مردم بتواند گزارش بدهند، در آن صورت همان دیتای جمع آوری شده و یا گزارش را که با حکومت شریک سازند، موثریت آن به نظر من بیشتر خواهد بود."

آقای هلالی می‌افزاید، چنین برنامه‌ها زمانی موثر و موفقیت آمیز تمام می‌شود که در داخل حکومت ارادۀ سیاسی در امر مبارزه با فساد اداری موجود باشد.

مسئولین حکومت در رابطه به اینکه از این فناوری در امر مبارزه با فساد اداری استفاده خواهد شد یا خیر، چیزی نمی‌گویند، اما همیشه تأکید می‌کنند که در این امر متعهد می‌باشند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG