لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

اظهارات ضد و نقیض در مورد سقوط ولسوالی جانی خیل پکتیا


هر چند مقامات حکومتی در مورد سقوط ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا اظهارات ضد و نقیض دارند، اما برخی از اعضای شورای ولایتی پکتیا می‎گویند که این ولسوالی همین اکنون در دست طالبان مسلح است.

تاج محمد منگل یک عضو شورای ولایتی پکتیا روز شنبه به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح روز جمعه بالای جانی خیل حمله کردند و شب گذشته توانستند این ولسوالی را تصرف کنند.

وی گفت:

"ولسوالی جانی خیل بدست طالبان مسلح افتاده است، در درگیری در این ولسوالی به بیش از سی تن از نیروهای امنیتی و به بیش از صد تن از طالبان مسلح تلفات وارد شده است."

آقای منگل می‌گوید که وسایط و اسلحه موجود در این ولسوالی نیز بدست طالبان مسلح افتاده است.

به گفته وی طالبان مسلح در مناطق مختلف ولسوالی جانی خیل مصروف به آتش کشیدن خانه‌های پولیس محلی بوده و اگر این ولسوالی بزودی دوباره از سوی نیروهای امنیتی افغان تصرف نشود مردم با مشکلات زیادی در آنجا روبرو خواهند شد.

تاج محمد منگل می‌گوید که ولسوالی جانی خیل از چند هفته بدینسو در محاصره طالبان مسلح قرار داشت و به علت عدم توجه مقامات امنیتی این ولسوالی سقوط کرد.

پیش از این برخی از ولسوالی‌های ولایات هلمند، تخار، کندز و بغلان نیز میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح دست بدست شده و حالا نیز در این ولایات وضعیت امنیتی نگران کننده خوانده می‎شود.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که به هدف جلوگیری از تحرکات مخالفان مسلح دولت در ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا عملیات نیروهای امنیتی آغاز شده‌است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت با آنکه سقوط ولسوالی جان خیل را تائید نمی‎کند اما می‌گوید که در این اواخر فعالیت‌های مخالفان مسلح دولت در این ولسوالی افزایش یافته است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"فعلآ در ولسوالی جانی خیل عملیات روان است، تهدیدات متوجه ولسوالی شده، قطعات قول اردو در آنجا تحت قومانده قومندان قول اردو فعالیت‌های خود را تنظیم کرده‌اند و عملیات روان است تا محلاتی که دشمن از آن بشکل از اشکال سوی استفاده می‌کنند، تصفیه بکنند."

از سوی هم ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح ادعا می‎کند که ولسوالی جانی خیل بدست آنان افتاده و به ده‌ها تن از نیروهای امنیتی نیز تلفات وارد کرده‌اند.

اما نقیب احمد اتل سخنگوی والی پکتیا می‎گوید که جانی خیل سقوط نکرده بلکه به گفته وی نیروهای امنیتی از این ولسوالی عقب نشینی تاکتیکی کرده‌اند.

پیش از این نیز از گسترش فعالیت طالبان مسلح در ولسوالی سرحدی جانی خیل گزارش‌های به نشر رسیده بود، حالا شماری از اعضای شورای ولایتی پکتیا می‌گویند، اگر به وضعیت در این ولسوالی هرچه زودتر رسیدگی نشود مرکز و برخی ولسوالی‌های دیگر پکتیا نیز با تهدید روبرو خواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG