لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

نظری: برخی از احزاب، مشارکت سیاسی زنان را مد نظر نگرفته‌اند


وزیر امور زنان افغانستان می‌گوید که برخی از سازمان‌ها و احزاب سیاسی در این کشور مشارکت سیاسی زنان را مد نظر نگرفته و برای پیشرفت و ترقی زنان برنامه‌های مشخص ندارند.

دلبر نظری این موضوع را روز یکشنبه طی کنفرانس سه روزه در رابطه به مشارکت سیاسی زنان در کابل بیان کرد.

وی از احزاب و سازمان‌های سیاسی خواست تا برای تقویت مشارکت سیاسی زنان برنامه‌های عملی را روی دست گیرند.

وی در ادامه گفت:

"برخی احزاب و سازمان‌های سیاسی هنوز هم مقید زمان‌های گذشته‌اند و برای رشد زنان برنامه‌های واضح و روشن ندارند آرزومندیم که همچو سازمان‌ها و احزاب سیاسی در اساسنامه‌های‌شان نسبت به زنان تعدیلات لازم را بیاورند."

خانم نظری افزود که در این کنفرانس سه روزه مشکلات مختلف زنان در بخش مشارکت سیاسی بررسی شده و تلاش خواهد شد تا برای برطرف کردن آن، راه حل‌های لازم دریافت گردد.

مشکلات امنیتی، رسوم نا پسند، رأی دادن نیابتی و عدم آگاهی زنان از حقوق سیاسی و مدنی‌شان، از مشکلات عمده فرا راه مشارکت سیاسی زنان خوانده می‌شود.

وزیر امور زنان افغانستان می‌گوید، با آنکه در سال‌های اخیر وضعیت زنان افغان تغییر کرده‌است اما به گفته وی هنوز هم برخی مشکلات سر راه رشد زنان وجود دارد که باید برای حل آن توجه شود.

از سوی هم حسینه صافی رئیس شبکه زنان افغان نیز مشارکت سیاسی زنان را در احزاب سیاسی مهم می‌داند، اما وی تأکید دارد که این مشارکت نباید نمایشی باشد.

وی گفت:

"سهمی که به زنان داده می‌شود آن سهم نباید سمبولیک باشد اساسی‌ترین مشارکت زنان در احزاب و بخش‌های سیاسی با رأی دادن آغاز می‌شود."

شبکه زنان افغان می‌گوید که مشارکت زنان در حکومت هنوز هم کم‌رنگ بوده و باید حکومت به تعهدات‌اش در این زمینه عمل کند.

اما حکومت می‌گوید که در راستای رشد و مشارکت سیاسی زنان متعهد بوده و در این راستا اقدامات قابل ملاحظه‌یی نیز صورت گرفته‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG