لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

حمیده وردک: در برابر پاکستان باید از جدیت کار گرفته شود


شوراهای قومی، سیاسی و فعالان مدنی افغانستان از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهند تا با وارد کردن فشار، پاکستان را به مبارزه صادقانه علیه تروریزم وادار سازند.

اعضای این نهادها می‌گویند، حملات تروریستی بر مراکز علمی و اکادمیک در این کشور با هیچ اصل اسلامی و انسانی برابر نیست.

اعضای این نهادها روز یکشنبه ضمن تقبیح حمله تروریستی بر پوهنتون امریکایی افغانستان به خبرنگاران گفتند که دشمنان این کشور با انجام حملات بر مراکز تعلیمی و تحصیلی تمام اصول اسلامی و انسانی را زیر پا کرده و تلاش دارند تا با نا امن ساختن مراکز تعلیمی و تحصیلی، مانع پیشرفت و ترقی جوانان افغان شوند.

حمیده وردک یک تن از فعالان مدنی گفت، شواهد نشان می‌دهد که پاکستان در ناامنی‌های افغانستان دست داشته و باید در برابر این کشور از جدیت کار گرفته شود.

حمیده وردک یک تن از فعالان مدنی
حمیده وردک یک تن از فعالان مدنی

وی گفت:

"توان مردم افغانستان تمام شده‌است تقاضای ما از نهاد های بین‌المللی و نهادهای که در عرصه امنیت بین‌الملل کار می‎کنند این است که از راه‌های دیپلوماتیک و وضع تحریم‌ها بتواند پاکستان را وادار بسازد تا این کشور در امر مبارزه با تروریزم در منطقه صادق باشد."

اعضای جامعه مدنی با اشاره به حمله بر پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل که در آن سه پولیس، دو محافظ و ده محصل و یک استاد کشته شدند، گفتند که طراحان چنین حملات دشمنان پیشرفت افغانستان هستند.

به گفته آنان هم‌اکنون در برخی مناطق افغانستان دروازه‌های شماری از مکاتب به روی متعلمین مسدود بوده و ده‌ها مکتب از سوی مخالفین مسلح حکومت به آتش کشیده شده‌است.

آنان با نشر اعلامیۀ از حکومت خواستند تا برای تأمین امنیت مکاتب و پوهنتون‌ها اقدامات جدی کرده و مانع فعالیت‎های شوم گروه‎های تروریستی در این کشور شود.

عتیق الله زازی یک فعال مدنی
عتیق الله زازی یک فعال مدنی

در بخش این اعلامیه که توسط عتیق‌الله زازی یک فعال مدنی به خوانش گرفته شد چنین آمده‌است:

"مسئولیت دولت می‌دانیم که جهت تأمین امنیت اماکن تعلیمی و تحصیلی اقدام جدی نماید و برای باز کردن دروازه‌های مکاتب بسته شده دست به کار شود و مکاتب سوزانده شده را هر چه عاجل احیای مجدد نماید و زمینه تعلیم را به دانش آموزان فراهم سازد."

این در حالیست که صبغت‌الله اکبری، رئیس معارف ولایت غور به تازه‌گی به رسانه‌ها گفته‌است که از چندی به این‌سو حدود ۱۷ مکتب در ولسوالی پسابند این ولایت مسدود شده‌است.

در عین حال حسیب‌الله ستانکزی یک عضو شورای ولایتی لوگر می‌گوید که لیسه زرغون شهر که حدود دو نیم هزار متعلم داشت سه روز پیش در ولسوالی محمد آغه نیز بسته شده‌است.

نهاد "راه قلم" که در بخش انکشاف نظام آموزشی افغانستان فعالیت دارد نیز روز شنبه به رادیو آزادی گفت هم‌اکنون حدود ۱۳۰۰ مکتب در سراسر این کشور به دلیل نا امنی‌ها مسدود می‌باشد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی اطمینان داد که تلاش‌ها برای تأمین امنیت تمامی مراکز تعلیمی بیشتر خواهد شد.

آقای صدیقی می‌گوید:

"چارچوب امکانات پولیس ملی افغانستان در هر جاییکه هستند یکی از وظایف‌شان حفاظت از مکاتب است و بدون شک این‌ها تلاش‌های بیشتر شان را به خرچ خواهند داد تا به نهاد‌های تعلیمی ما آسیب نرسد."

شوراهای قومی، سیاسی و فعالان مدنی افغانستان از متعلمین، محصلین و کادرهای علمی خواست تا به فعالیت‌های تعلیمی‌شان ادامه داده و نگذارند که تروریستان به اهداف شوم‌شان دست یابند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG