لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

مهمند: حکومت برای بازگشایی دروازه سپین بولدک-چمن اقدام جدی کند


سپین بولدک-چمن دروازه کې درېدلي بار وړونکي موټر
سپین بولدک-چمن دروازه کې درېدلي بار وړونکي موټر

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از حکومت می‌خواهد تا برای بازگشایی دروازه سپین بولدک-چمن اقدام جدی کند.

مسئولان این اتاق هشدار می‌دهند که اگر حکومت برای بازگشایی دروازه ترانزیتی و تجارتی سپین بولدک–چمن دست به کار نشود، این اتاق دست به اعتراض خواهد زد.

آن‌ها روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفتند که دروازه تجارتی سپین بولدک‌-چمن که میان کندهار ‌بلوچستان موقعیت دارد، از دوازده روز بدین‌سو به روی تجار بسته‌است و این کار صدها هزار دالر به تجار افغان و پاکستانی خساره وارد کرده‌است.

مسئولان این اتاق تأکید می‌کنند که مقام‌های افغان و پاکستانی نباید تجارت و سرمایه‌گذاری را قربانی اختلاف‌های سیاسی‌شان کنند.

محمد یونس مهمند معاون اتاق تجارت و صنایع از حکومت خواست تا برای بازگشایی این دروازه دست به کار شود.

مهمند: به مشکلات روز تا روز افزوده شده‌است، ما از حکومت می‌خواهیم که این مشکلات را حل سازد.
مهمند: به مشکلات روز تا روز افزوده شده‌است، ما از حکومت می‌خواهیم که این مشکلات را حل سازد.

وی افزود:

"صبر ما دیگر به پایانش رسیده‌است، به مشکلات روز تا روز افزوده شده‌است، ما از حکومت می‌خواهیم که این مشکلات را حل سازد، در غیر آن ما در مشوره با تاجران خود با کشوری که همواره برای ما مشکلات به میان آورده‌است، به تمام داد و ستد تجارتی ما پایان خواهیم داد."

بلند بردن تعرفه‌ها، ایجاد موانع سر راه ترانزیت و تجارت افغانستان و گرفتن پول از تجار افغان به گونه غیر قانونی در مسیر تورخم–پشاور از چالش‌های است که پاکستان همواره برای تجار افغان به میان آورده‌است.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع در حال حاضر، در امتداد این راه، ده‌ها موتر که مواد خوراکی و میوۀ تازه را حمل می‌کند، متوقف شده‌اند که در نتیجه گرمی هوا، اکثریت بسته‌های میوه تازه پوسیده شده‌است.

مسئولان اتاق تجارت می‌گویند که از این ناحیه تجار پاکستانی نسبت به تجار افغان زیان بیشتری را متقبل شده‌اند.

مسئولان این اتاق تأکید می‌کنند که پاکستان از عملی کردن توافقنامه‌های که با افغانستان، سازمان سارک و برخی از سازمان‌های دیگر امضأ کرده‌است، سر باز می‌زند.

با این همه، مسافر قوقندی سخنگو وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، گفتگو‌ها در این باره با مقام‌های پاکستانی ادامه دارد و تا دو روز دیگر این مشکل حل خواهد شد.

وی در مورد گفت:

"این موضوع در شورای عالی اقتصادی مطرح شده، رئیس جمهور در مورد آن صحبت کرده و ما به وزارت خارجه مکتوب رسمی هم روان کردیم. دیروز به شکل مؤقت این راه باز شد و موترهای که میوۀ تازه را حمل می‌کردند، وارد افغانستان شد. گفتگوها جریان دارد انشاالله که این راه تا یک روز دیگر باز خواهد شد."

دروازه تجارتی و ترانزیتی سپین بولدک‌-چمن پس از آن از سوی پاکستان بسته شد که شماری از باشنده‌گان سپین بولدک در یک نشست اعتراضی پرچم این کشور را آتش زدند.

حکومت افغانستان می‌گوید، تلاش می‌ورزد راه‌های تجارتی و ترانزیتی دیگری چون، چابهار ایران، چین، کشورهای آسیایی و اروپایی را برای صادرات و واردات اموال تجارتی افغانستان برگزیند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG