لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در سال جاری به کشورشان برگشته‌اند


شمار از مهاجرین افغان که از ایران و پاکستان به کشور برگشته‌اند افزایش یافته‌است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان می‌گویند، از اول جنوری تا ۲۷م اگست امسال بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران به کشورشان برگشته و در مناطق خود جابجا شده‌اند.

اکثر مهاجرین که از ایران آمده‌اند کسانی اند که در آن کشور اسناد اقامت نداشتند ولی برعکس اکثر مهاجرین افغان که از پاکستان برگشته‌اند در آن کشور ثبت و راجستر بودند.

نادر فرهاد سخنگوی «یو، ان، ایچ، سی، آر» یا کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان به رادیو آزادی گفت، از آغاز امسال بیش از هفتاد هزار مهاجر افغان به کمک این اداره به کشور برگشته‌اند.

از آغاز امسال بیش از هفتاد هزار مهاجر افغان کشور برگشته اند.
از آغاز امسال بیش از هفتاد هزار مهاجر افغان کشور برگشته اند.

وی در مورد گفت:

"امسال تا حال حدود هفتاد هزار افغان البته کسانی که ثبت و راجستر شده‌بودند در چوکات برنامه یو، ان، ایچ، سی، آر به کشور برگشته‌اند. حدود ۹۷ درصد آن‌ها از پاکستان آمده‌اند و سه درصد آن‌ها از ایران و دیگر کشورها برگشته‌اند."

امسال شمار عودت کننده‌گانی هم افزایش یافته‌است که در ایران و پاکستان اسناد اقامت نداشتند.

نصیر احمد حیدرزی سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در کابل در مورد گفت:

"از اول جنوری امسال تا ۲۷ اگست یک لک و بیست و چهار هزار و هشت صد و پنجاه نفر از پاکستان به افغانستان برگشته‌اند و از ایران به طور مجموعی بر اساس ارقامی که داریم بیش از ۲۵۰ هزار تن برگشته‌اند. یعنی در مجموع بر اساس ارقام موجود از ایران و پاکستان ۳۷۴۸۵۰ نفر برگشته‌اند که کسانی بودند که اسناد نداشتند."

با در نظرداشت جنگ‌های جاری و اقتصاد ضعیف افغانستان این نگرانی وجود دارد که برگشت این مهاجرین شاید بحران بشری را در افغانستان ایجاد کند ولی نادر فرهاد سخنگوی «یو، ان، ایچ، سی، آر» امیدوار است که حکومت افغانستان در اجلاس بروکسل که در ماه اکتوبر برگزار می‌شود، برای تمویل ادغام دوباره این عودت کننده‌گان توجه کشورهای کمک کننده را جلب کند.

وی افزود:

"یو، ان، ایچ، سی، آر امیدوار است که دولت افغانستان خواست‌های افغان‌های مقیم در ایران و پاکستان را در برنامه‌های انکشافی خود جا داده و کشورهای جهان در کنفرانس بروکسل از پروژه‌های انکشافی افغانستان حمایت کنند تا مهاجرین افغان به کشور خود برگردند و بار دیگر مجبور نشوند که به سبب نداشتن کار یا امکانات دوباره به کشورهای همسایه مهاجر گردند."

قابل ذکر است که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین سطح کمک‌ها به مهاجرین افغان مقیم ایران و پاکستان را افزایش داده‌است.

«یو، ان، ایچ، سی، آر» در گذشته برای هر مهاجر که به کشور بر می‌گشت ۲۰۰ دالر کمک می‌کرد که این رقم حال دو چند شده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG