لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

مسعود: برای باشنده‎های قریه‎ها و شهرها خدمات یکسان ارائه شود


مقام‎های افغان می‎گویند شاروالان می‎توانند با ابتکارات‌شان فاصله‎ها میان شهرها و دهات را از بین برده و زمینه خدمات مناسب را فراهم بسازند.

احمد ضیاء مسعود نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب روز دوشنبه در کنفرانس ملی شاروالان در کابل گفت ارائه خدمات بهتر در قریه‎ها و شهرها می‎تواند در زنده‌گی مردم تعادل را به میان بیاورد.

آقای مسعود تأکید می‌کند تا برای باشنده‎های قریه‎ها و شهرها خدمات یکسان ارائه شود.

احمد ضیاء مسعود روز دوشنبه در کنفرانس ملی شاروالی‎ها در کابل گفت اگر شاروالان در برنامه‎های شان مستقلانه عمل کرده و برنامه‎های انکشافی را تطبیق کنند میان زنده‌گی شهر نشینان و روستا نشینان تعادل به میان می‎آید.

وی افزود:

"تا اینکه ما بتوانیم فاصله میان شهرها و روستا‎ها را کم بکنیم و تمام خدمات که در شهرهای بزرگ می‎شود بتوانیم آن را در سطح یک ولسوالی نیز ارائه کنیم تا یک تعادل در زنده‌گی مدنی مردم افغانستان به میان بیاید و کسانی که در روستا‎ها زنده‎گی می‎کنند احساس نکنند که از مزایای زنده‎گی شهری بی‌بهره اند."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز در آغاز کنفرانس ملی شاروالان به روز یک‎شنبه در کابل گفت عملی شدن ابتکارات شاروالان به همکاری سکتور خصوصی سبب خواهد شد تا به مردم خدمات بهتر ارائه شود.

گفتنی است که در حال حاضر ۳۴ ولایت افغانستان شاروال دارد که ۲۱ تن آنان بر اساس داشتن طرح‌ها و برنامه‌های مشخص از سوی رئیس جمهور انتخاب شده‌اند و تعداد دیگر از سوی سرپرستان اداره می‎شود.

شماری از شاروالانی که در این کنفرانس دو روزه اشتراک کرده بودند گفتند که شاروالی یک نهاد مستقل است و باید برای آن صلاحیت بیشتر داده شود.
شماری از شاروالانی که در این کنفرانس دو روزه اشتراک کرده بودند گفتند که شاروالی یک نهاد مستقل است و باید برای آن صلاحیت بیشتر داده شود.

در عین حال شماری از شاروال‎های که در این کنفرانس دو روزه اشتراک کرده بودند گفتند که شاروالی یک نهاد مستقل است و باید برای آن صلاحیت بیشتر داده شود.

حمید‎الله افغان شاروال ننگرهار به رادیو آزادی گفت در این اواخر در بخش استخدام کارمندان صلاحیت‎های به شاروالان تفویض شده‎است.

وی افزود:

"ما به این باور هستیم همانقدری که قدرت‎ها و صلاحیت به شاروال‎ها و ادارات محلی سپرده می‎شود به همان اندازه در کار‎های آنان استقلال به وجود آمده و قادر به ابتکار عمل می‎گردند."

از سوی هم شاروال ولایت بلخ می‎گوید اگر به شاروال‎ها صلاحیت‎های بیشتر داده شود آنان می‎توانند خدمات بهتری را برای مردم ارائه کنند.

وی افزود:

"من متیقن هستم اگر شاروالان بحیث یک حکومت محلی دست باز داشته باشد در آن‎جا عرضه خدمات بکند خوبتر و بهتر عمل خواهد کرد."

بر اساس گزارش‎ها در حال حاضر باشنده‎های مناطق دور دست افغانستان از خدمات صحی، تعلیمی و سایر سهولت‎های زنده‎گی محروم‎ اند و گفته می‎شود که از سوی حکومت هم نسبت به آنان رسیده‎گی لازم صورت نگرفته‎است.

مردم نیز تأکید می‎کنند که خدمات یکسان برای باشنده‎های شهرها و قریه‎ها باید فراهم شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG