لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

ارگ: با خبرنگاران در بامیان بد رفتاری نشده‌است


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، هیچ خبرنگاری در جریان سفر رئیس جمهور اشرف غنی به ولایت بامیان لت و کوب نشده‌است.

ادعا و اظهارات مقامات در بارۀ بد رفتاری با کارمندان رسانه‌ها در بامیان ضد و نقیض است. شماری از خبرنگاران می‌گویند لت و کوب شده‌اند اما ارگ می‌گوید، هیچ اتفاقِ رخ نداده‌است.

به گفته خبرنگاران، چندین تن از همکاران رسانه‌یی شان مورد لت و کوب قرار گرفتند و یا به آن‌ها اجازه داده نشد تا از جریان سفر رئیس جمهور تصویر و ویدیو تهیه کنند.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید در سفر با رئیس جمهور غنی به بامیان همراه بوده و هیچ مورد از خشونت علیه خبرنگاران را در آن ولایت شاهد نبوده‌است.

به گفته آقای مرتضوی شماری از خبرنگاران در جریان اعتراضات اعضای جنبش روشنایی با آن‌ها پیوستند و مسلک خود را ترک کردند.

مرتضوی: خشونت علیه خبرنگاران در بامیان صورت نگرفته است.
مرتضوی: خشونت علیه خبرنگاران در بامیان صورت نگرفته است.

آقای مرتضوی در ادامه گفت:

"من شخصاً در بامیان بودم و تمام سهولت‌ها برای خبرنگاران فراهم بود. من شخصاً خودم خبرنگاران را رهنمایی کردم، تمام سهولت‌ها ایجاد شده‌بود تا آن‌ها بتوانند خبر و گزارش تهیه کنند. خبرنگارانی که کار مسلکی می‌کردند همه حضور داشتند، اما خبرنگارانی که در جمع معترضین رفته بودند، آن‌ها کار مسلکی خود را رها کرده‌بودند که مشکل خود شان بود."

رئیس جمهور غنی صبح دیروز برای افتتاح میدان هوایی بامیان و شاهراه این ولایت تا میدان شهر به بامیان رفت.

در جریان این سفر شماری از اعضای جنبش روشنایی به جاده‌های بامیان برآمدند و یکبار دیگر خواستند تا برق پنجصد کیلوولت از مسیر بامیان بگذرد.

بالاخره اعتراضات به خشونت گرائید سپس پولیس مداخله کرد و برای پراکنده ساختن اعتراض کننده‌ها از آبپاش استفاده کرد.

جریان تظاهرات خشونت آمیز در بامیان
جریان تظاهرات خشونت آمیز در بامیان

با آنکه ریاست جمهوری می‌گوید که با هیچ خبرنگار در بامیان بد رفتاری نشده، شماری از خبرنگاران از لت و کوب و بد رفتاری سخن می‌گویند.

الیاس طاهری خبرنگار سلام وطندار می‌گوید، از سوی نیروهای امنیتی اهانت شد و مورد لت و کوب قرار گرفت.

وی افزود:

"نیروهای امنیتی شاید از ریاست دهم امنیتی و یا محافظین خود رئیس جمهور بودند در مسیر راه من و همکارم را ایستاد کردند، موفق نشدند که وسایل همکارم را بگیرند، متأسفانه من به چنگ‌شان افتادم که خیلی برخورد غیر انسانی با من صورت گرفت، توهین شدم، تحقیر شدم، لت و کوب کردند با سیلی و لگد زدند."

شماری دیگر از خبرنگاران به شمول گزارشگران رادیو آزادی، شبکۀ آئینه و تمدن و صفحۀ انترنتی جمهور از برخورد نادرست نیروهای امنیتی شکایت کرده‌اند.

در عین حال برخی از اعتراض کننده‌ها که خود را اعضای جنبش روشنایی می‌نامند از لت و کوب شان توسط نیروهای امنیتی سخن گفته‌اند.

قبل از این دفتر نی یعنی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان گفته‌بود بر اساس اطلاعاتی که از بامیان به دست آورده حدود سی تن از فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران در بامیان در آستانۀ سفر رئیس جمهور غنی در این ولایت بازداشت شده‌اند.

نی می‌گوید طاهر زُهیر والی بامیان برای بازداشت این افراد دستور داده‌است. این نهاد مدافع خبرنگاران خواسته بود تا بازداشت شده‌ها به زودترین فرصت از بند رها شوند و عاملین دستگیری آن‌ها به آنچه نی قانون شکنی می‌داند، پاسخ بگویند.

به گفته نی، قانون اساسی افغانستان حق اعتراض و تظاهرات را برای هر شهروند کشور به رسمیت شناخته‌است، بناءً نباید از آن سرپیچی شود.

XS
SM
MD
LG