لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

خبرنگاران در باميان می‌گویند، توسط نیروهای امنیتی لت و كوب شدند


عکس از جریان تظاهرات خشونت آمیز در بامیان
عکس از جریان تظاهرات خشونت آمیز در بامیان

ده‌ها تن از فعالين مدنی باميان طی يك مظاهره مسالمت آميز از مسجد رهبر شهید تا چوک الیکین خواهان گذشتن لین برق ٥٠٠ كيلوولت ترکمنستان از ولايت باميان شدند و خواستند تا صدای خود را به رئیس جمهور که به بامیان آمده بود برسانند، اما اين مظاهره كننده‌ها با دخالت نیروهای محافظت ریاست جمهوری روبرو شدند و اين مظاهره به خشونت گرائید.

با به خشونت کشیده شدن این مظاهره در حدود ۳۰ تن از فعالین مدنی بامیان دستگیر شدند. در این هنگام خبرنگاران بامیان که در محفل سخنرانی رئیس جمهور بودند به محل تظاهرات آمدند و خواستند که از این تظاهرات عکس برداری و فلمبرداری کنند اما مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

این نیروها کمره تعدادی از خبرنگاران را گرفتند و تصویرهای آنها را پاک کردند.

در این جریان چند خبرنگار مورد لت کوب نیروهای امنیتی قرار گرفتند. کمرۀ سید مهدی مرتضوی خبرنگار تلویزیون تمدن گرفته شد و بعد از لت و کوب تصویرهای ضبط شده کمره را پاک کردند.

الیاس طاهری خبرنگار رادیو سلام وطندار را مورد لت و کوب قرار دادند، کمره و موبایل وی را گرفتند.

همین طور یکی از این نیروهای امنیتی به طرف عباس نادری خبرنگار رادیو آزادی که در حال عکس گرفتن از مظاهره بود حمله کرد و قصد گرفتن کمره‌اش را داشتند که با مقاومت وی مواجه شده و موصوف را مورد لت و کوب قرار دادند.

این نیروها به سید مهدی هاشمی خبرنگار سایت خبری جمهور که در حال تصویربرداری از مظاهره بود نیز حمله کرده و کمره وی را شکستاندند و خودش را مورد لت و کوب قرار دادند.

نیروهای امنیتی، عنایت الله ضیا خبرنگار تلویزیون آئینه را نیز مورد لت و کوب قرار دادند، بعد از این حادثه خبرنگاران از محل متواری شده و هر کدام شان در محلات مختلف مخفی شدند.

الیاس طاهری خبرنگار سلام وطندار در این مورد گفت:

"بعد از اینکه سخنرانی رئیس جمهور تمام شد من و همکارم قصد بازگشت به دفتر خود را داشتیم تا گزارش تهیه کنیم اما در مسیر راه با برخورد بد نیروهای امنیتی مواجه شدیم که آنها کمره من را گرفتند و عکس هایش را پاک کردند همین طور خودم را مورد لت و کوب قرار دادند و موبایلم را گرفتند حتی فیسبوکم را چک کردند."

در این مورد خواستیم با عبد الرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان صحبت کنیم اما ایشان این ادعای خبرنگاران را رد کرد.

سید محمد هاشمی خبرنگار جمهور که در مکانِ مخفی شده بود، از طریق تلیفون گفت:

"هنگامی که پولیس مظاهره کننده‌ها را مورد لت و کوب قرار می‌داد من از این صحنه تصویر برداری می کردم که ناگهان یکی از آنها به من حمله کرد و کمره و مایکرافون من را شکستاند و خودم را مورد لت و کوب قرار دادند. من آنها را نشناختم که پولیس‌های بامیان بودند یا از نیروهای امنیتی ریاست جمهوری بودند."

محمد اخلاقی یکی از مظاهره کننده‌ها که مورد لت و کوب قرار گرفته به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما برای عدالت خواهی و حق خواهی مظاهره مسالمت آمیز را شروع کردیم و خواست ما عبور لین پنجصد کیلوولت از مسیر بامیان بود که مظاهره کردیم و مظاهره ما کاملاً مسالمت آمیز بود، اما نیروهای دولتی ما را لت و کوب کردند و به وسیله آله های برقی تعدادی از ما را بیهوش کردند. در مجموع ۱۵ نفر از مظاهره کننده ها توسط آلۀ برقی بیهوش شدند و در حدود ۳۰ نفر از آنها توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند."

این در حالیست که با آمدن رئیس جمهور به بامیان این شهر به یک شهر نظامی تبدیل شده بود و محدودیت‌های زیادی برای شهروندان این ولایت در هنگام عبور و مرور ایجاد گردیده بود.

گزارش: عباس نادری، بامیان

XS
SM
MD
LG