لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

ویسا: شبکه حقانی می‎خواهد در پکتیا و خوست مرکز ایجاد کند


سراج الدین حقانی
سراج الدین حقانی

روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب خود را در مورد انتقال دادن مرکز شبکه حقانی از سوی "آی اس آی" به ولایت‎های خوست و پکتیا و هدف این کار به چاپ رسانیده‎اند.

ویسا

روزنامه ویسا در رابطه به این موضوع در مطلبی نوشته‎است که برخی از نماینده‎های پکتیا هشدار داده‎اند که شبکه حقانی می‎خواهد در ولسوالی جانی خیل پکتیا و موسی خیل خوست مراکز ایجاد کنند.

در مطلب به نقل از تاج محمد منگل عضو شورای ولایتی پکتیا نوشته است که استخبارات پاکستان تلاش دارد ولسوالی‎های یاد شده را به مراکز شبکه حقانی و وزیرستان دوم مبدل سازد.

در مطلب برخی از مسئولان حکومتی از سوی اعضای شورای ولایتی پکتیا به بی توجهی به مسایل امنیتی و معامله نیز متهم شده‎اند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‎اش می‎نویسد، تسخیر ولسوالی جانی خیل هدف شوم حکومت غاصب پاکستان بود که بدست آورد.

نویسند سرمقاله می‎نویسد، به این تلاش حتا توجه رسانه‎های جهانی نیز متمرکز گردیده، زیرا هدف پاکستان این است که مراکز شبکه حقانی را از آن‎سوی خط دیورند به این‎طرف انتقال دهد و خود را به جهانیان بی گناه نشان دهد.

به باور نویسنده سرمقاله، مسئولیت بزرگ حکومت افغانستان این است که جلو تجاوز پاکستان را بگیرد، زیرا این بار نخست نیست که پاکستان دست به این‎گونه تجاوز می‎زند، بلکه در گذشته چنین کرده‎است.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در این باره به نوشته روزنامه نیویارک تایمز اشاره نموده که در آن آمده‎است، در سقوط جانی خیل حدود ۱۲۰۰ جنگجوی شبکه حقانی سهیم بوداند.

در مطلب به نقل از نیویارک تایمز گفته شده که ۷۰۰ نیروی امنیتی افغان آنان را راه گم کردند اما پس از هفت روز زمانی که سلاح ومهمات نظامیان افغان تمام شد از این ولسوالی عقب نشینی تاکتیکی کردند.

در ادامه مطلب به نقل از روزنامه آمده‎است که شبکه حقانی تلاش دارد تا به زرمت و برخی مناطق دیگر پکتیا نیز نفوذ کرده و مراکز شان را ایجاد کنند اما نویسنده تاکید کرده که نیروهای امنیتی به آنان این اجازه را نخواهند داد.

XS
SM
MD
LG