لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

جاهد: باید ۵۰۰۰ زن را جذب صفوف پولیس کنیم


نشست دو روزه وزارت امور داخله و ماموریت پولیس اتحادیه اروپا به روز سه شنبه در کابل برگزار شد.

در این نشست، وزیر امور داخله، رولا غنی خانم رئیس جمهور و مسئولان کمیسیون حقوق بشر، حضور زنان و دختران را در صفوف پولیس مهم دانستند.

آنان گفتند، زنان در صفوف پولیس با در نظر داشت ارزش‎ها و رسوم جامعه افغانی می‎توانند مشکلات زیاد خانواده‎ها و زنان افغان را حل کنند.

مسئولین وزارت داخله افغانستان و ماموریت پولیس اتحادیه اروپا می‎گویند کهحضور زنان و دختران در صفوف پولیس می‎تواند در کشف و جلوگیری از جرایم و تامین امنیت در جامعه نقش موثری داشته باشد.

آنان این سخنان را روز سه شنبه در نشست مشترک وزارت امور داخله و ماموریت پولیس اتحادیه اروپا در کابل بیان داشتند.

تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان گفت، شرایط جاری کشور ایجاب می‎کند تا زنان و دختران واجد شرایط در صفوف پولیس جذب گردند.

آقای جاهد افزود که تلاش می شود تا سال ۱۴۰۲ خورشیدی، حضور زنان و دختران در صفوف پولیس دو برابر افزایش یابد.

جاهد: موجودیت زنان در صفوف پولیس می‎تواند در عرصه دفاع از حقوق زنان، رسیده‎گی به مشکلات آنان و جلوگیری از خشونت‎ها در برابر آنان نقش موثر داشته باشد.
جاهد: موجودیت زنان در صفوف پولیس می‎تواند در عرصه دفاع از حقوق زنان، رسیده‎گی به مشکلات آنان و جلوگیری از خشونت‎ها در برابر آنان نقش موثر داشته باشد.

وی افزود:

"موجودیت زنان در صفوف پولیس می‎تواند در عرصه دفاع از حقوق زنان، رسیده‎گی به مشکلات آنان و جلوگیری از خشونت‎ها در برابر آنان نقش موثر داشته باشد ما باید ۵۰۰۰ زن را جذب صفوف پولیس کنیم."

وی افزود، زنان پولیس در مقایسه با مردان می‎توانند در حل انواع مشکلات خانواده‎ها و زنان افغان کمک بیشتری کنند.

در این نشست تاکید شد که برای زنان افغان در جامعه و محیط کار تسهیلات بیشتر فراهم گردد تا آنان به انجام وظیفه در صفوف پولیس تشویق گردند.

در نشست، رولا غنی خانم رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت، حضور زنان در صفوف پولیس زمینه‎های تطبیق قانون را آسان تر می‎سازد.

غنی: منحیث یک شهروند افغان پشتیبانی ام را از شما اعلام می‎کنم.
غنی: منحیث یک شهروند افغان پشتیبانی ام را از شما اعلام می‎کنم.

وی با اعلام پشتیبانی از این اقدام وزارت امور داخله و ماموریت پولیس اتحادیه اروپا گفت:

" جای خوشی است که تعداد زیاد زنان پولیس در این تالار حضور دارند و حاضر اند برای افغانستان خدمت کنند، من بالای شما افتخار می‎کنم و منحیث یک شهروند افغان پشتیبانی ام را از شما اعلام می‎کنم."

از سوی هم سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که در کنار کمیت نیاز است تا ظرفیت‎های پولیس زن نیز بلند برده شود.

خانم سمر گفت، بلند بردن فهم پولیس زن و مرد در رابطه به قوانین نافذه کشور و اصول حقوق بشری یک اصل مهم‎است.

سمر: ما در کمیسیون خود، یک دیپارتمنت مشخص ایجاد کردیم که در آن تفاهم نامه همکاری با ارگان‎های سه گانه امنیتی به امضا رساندیم.
سمر: ما در کمیسیون خود، یک دیپارتمنت مشخص ایجاد کردیم که در آن تفاهم نامه همکاری با ارگان‎های سه گانه امنیتی به امضا رساندیم.

وی افزود:

"ما در کمیسیون خود، یک دیپارتمنت مشخص ایجاد کردیم که در آن تفاهم نامه همکاری با ارگان‎های سه گانه امنیتی به امضا رساندیم، یک بخش آن تفاهم شامل تربیه پرسونل وزارت داخله، دفاع و امنیت ملی است در رابطه به ارزش‎های حقوق بشری و قوانین بین المللی بشردوستانه امید است که در این کار موفق شویم."

خانم پیا نماینده ماموریت پولیس اتحادیه اروپا شمولیت زنان افغان را در صفوف پولیس مهم دانسته و در زمینه به وزارت امور داخله وعده همکاری کرد.

قبل از این هم وزارت امور داخله گفته‎است که برای حضور زنان در صفوف پولیس تسهیلات فراهم می‎کند، اما روند جلب و جذب زنان در صفوف پولیس به کندی به پیش می‎رود.

این در حالی است که زنان پولیس می‎گویند، هنوز هم در صفوف پولیس برای زنان محیط کاری مناسب ایجاد نگردیده‎است.

وحیده رضایی یک پولیس زن گفت، لازم است که با زنان پولیس برخورد تبعیض آمیز صورت نگیرد و از ظرفیت‎های شان در نهادهای بزرگ تصمیم گیری نیز استفاده شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG