لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

بارانه، اولین کافۀ دختر خانم‌ها در افغانستان


سه دختر خانم در کابل به پول شخصی‌شان کافۀ ساخته‌اند. کافۀ بارانه در شهرنو کابل با فضایی آرام در موقعیتی قرار گرفته که کافۀ دیگر به چشم نمی‌خورد.

ظرافت‌های که مالکان این کافه در ساختنش در نظر گرفته‌اند به راحتی قابل دید است. ۲۰ روز می‌گذرد که کافۀ بارانه افتتاح شده‌است.

زهرا رضایی، کبرا توسلی و جاهده شبان مالکین این کافه‌اند. آنان می‌گویند ۳۵ هزار دالر روی این کافه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تمام آن پول شخصی‌شان بوده، نه پروژه گرفته‌اند و نه هم از کسی قرض نموده‌اند.

این سه بانو ماستری‌شان را از اداره و تجارت در یکی از پوهنتون‌های هند به اتمام رسانیده‌اند. اکنون جاهده و زهرا با یک سازمان بین‌المللی کار می‌کنند و کبرا با وزارت اقتصاد مصروف کار است.

آن‌ها می‌گویند از اینکه توانسته‌اند در کشورشان کاری انجام دهند، خوشحال اند.

جاهده که بیشترین مسئولیت و سهم را در کافۀ بارانه دارد می‌گوید، تصمیم دارند تعداد بیشتر کارمندان‌شان را از میان زنان استخدام کنند.

وی گفت:

"ما اکنون با کسانی که مواجه شده‌ایم ما را تشویق کرده‌اند. حتی در صفحۀ فیسبوک، نظر خوب می‌دهند. ما تا اکنون فیدبک خراب از مردم نگرفتیم. ما تصمیم داریم که کارمندان ما را نیز زنان استخدام کنیم."

هم‌چنان جاهده از زنان خواست تا تلاش نمایند و استقلالیت مالی خود را به دست بیاروند.

او افزود:

"خانم‌ها درس بخوانند، کار بکنند. استقلالیت مالی خود را بگیرند. زمانیکه اقتصاد به دست خودشان باشد خشونت هم کم می‌شود. یکی از علت‌های عمده خشونت در برابر زنان اینست که استقلالیت مالی ندارند، وقتی استقلالیت مالی داشته باشند خشونت کم می‌شود."

نمای از فضای داخل کافۀ بارانه
نمای از فضای داخل کافۀ بارانه

با آنکه عمر این کافه هنوز خیلی کم است، اما مشتریانی را جذب کرده‌است.

نپتون، از مشتریان کافۀ بارانه است، او می‌گوید:

"راضی هستیم، بسیار فضای آرام است. برایم بسیار خوشایند است. دو روز بعد یا سه روز بعد اینجا میآیم. این اولین کافه بارانه است که سه دختر خانم در آن سهیم اند تا فعلاً من در کابل ندیده‌ام."

کافۀ بارانه مشتریان ذکور نیز دارد.

محمد آصف بر خلاف تعداد زیادی از افراد جامعه، می‌گوید اینکه زنان کار نمایند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند خیلی خوب است. او می‌افزاید این به نفس خود نوعی مبارزه در برابر خشونت و تبعیض جنسیتی است.

وی افزود:

"بعضی مردم استند که فکر می‌کنند باید زنان در خانه باشند، فقط به خانه استند من فکر می‌کنم که زنان می‌توانند کار کنند، تجارت نمایند آیندۀ خود را بسازند و آیندۀ موفق داشته باشند."

این در حالیست که در یک و نیم دهۀ اخیر تعدادی از زنان سرمایه‌گذاری‌های متوسط و کوچک داشته‌اند.

معمولأ زنان در بخش‌های سنتی مانند خیاطی و خامک دوزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما در سکتورهای مدرن مانند ساختن کافه و ساختن شرکت سیاحتی و شرکت‌های عرضه خدمات انترنتی تعداد سرمایه‌گذاران زن اندک و بی‌پیشنه بوده‌است.

XS
SM
MD
LG