لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

واشنگتن خواستار ادامه نقش سازنده دهلی نو در افغانستان شد


وزیر خارجۀ امریکا پس از این‎که واشنگتن و دهلی نو در این اواخر توافقنامۀ همکاری دفاعی را امضا کردند، مصروف یک بازدید سه روزه از هند می‎باشد.

او در کنفرانس خبری دیروز با همتای هندی خود از اسلام آباد تقاضا کرد که در مبارزه با تروریزم به کشورهای دیگر منطقه بپیوندد.

او همچنین گفت که مقامات امریکا، هند و افغانستان در یک نشست سه جانبه ماه آینده در امریکا گردهم خواهند آمد.

کارشناسان به این باور اند که توافق همکاری دفاعی با هند و اظهارات اخیر وزیر خارجۀ امریکا در دهلی نو یک علامۀ واضح از تغییر پالیسی واشنگتن از پاکستان به هند می‎باشد ولی دیگران به این باور اند که واشنگتن با تدویر نشست سه جانبه در روابط خود با هند و پاکستان می‎خواهد موازنه ایجاد کند.

کری در کنفرانس خبری دیروز با همتای هندی خود از اسلام آباد تقاضا کرد که در مبارزه با تروریزم به کشورهای دیگر منطقه بپیوندد.
کری در کنفرانس خبری دیروز با همتای هندی خود از اسلام آباد تقاضا کرد که در مبارزه با تروریزم به کشورهای دیگر منطقه بپیوندد.

واشنگتن قبل از تدویر گردهمایی سه جانبۀ مقامات افغانستان، امریکا و هند در ماه آینده در امریکا از دهلی نو خواستا که به نقش سازندۀ خود در افغانستان ادامه دهد.

قرار است این نشست در حاشیۀ مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک برگزار شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا این مطلب را بعد از آن ابراز داشت که جان کری وزیرخارجۀ این کشور هنگام مسافرت جاری خود به هند از تدویر چنین نشست خبرداد.

جان کربی به نشست روز سه شنبه خبرنگاران گفت:

" طوری‎که وزیر خارجه گفت گفتگوها مهم است و ادامه خواهد یافت."

او یکباردیگرگفت که شبکۀ حقانی افغانستان و منطقه را تهدید می‎کند وی افزود:

" ما همه می‎دانیم که پناه گاه‎های شبکۀ حقانی و دهشت افگنان دیگر در داخل خاک پاکستان در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان تهدید کننده‎است. البته پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا از این موضوع آگهی دارد."

کربی: برای پاکستان مهم‎است که در مبارزه با تروریزم با کشورهای دیگر همکاری کند.
کربی: برای پاکستان مهم‎است که در مبارزه با تروریزم با کشورهای دیگر همکاری کند.

جان کری، وزیرخارجۀ امریکا ضمن بازدید خود از هند از اسلام آباد خواست که در مبارزه با دهشت افگنی به کشورهای دیگر بپیوندد.

وی افزود از این‎که امریکا، افغانستان و هند نشست سه جانبه دایر می‎کنند پاکستان نباید احساس انزوا کند.

او گفت:

"برای پاکستان مهم‎است که در مبارزه با تروریزم با کشورهای دیگر همکاری کند. من در بارۀ تروریزم و دهشت افگنی با مقامات نظامی و ملکی پاکستان در تماس ام."

شماری از کارشناسان افغان نشست سه جانبۀ مقامات امریکا، افغانستان و هند را واضحترین علامۀ دل‎سردی واشنگتن از پاکستان می‎دانند.

پوهاند ودیرصافی، استاد فاکولتۀ حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون کابل می‎گوید پاکستان در پانزده سال گذشته متحد ظاهری امریکا در مبارزه علیه تروریزم بود ولی عملا از تروریزم حمایت کرده‎است.

صافی: بعد از پانزده سال امریکا به این معتقد شده و این را درک کرده اکنون دنیای غرب و ناتو که پاکستان در مبارزه علیه تروریزم صادق نبوده‎است.
صافی: بعد از پانزده سال امریکا به این معتقد شده و این را درک کرده اکنون دنیای غرب و ناتو که پاکستان در مبارزه علیه تروریزم صادق نبوده‎است.

وی افزود:

" بعد از پانزده سال امریکا به این معتقد شده و این را درک کرده اکنون دنیای غرب وناتو که پاکستان در مبارزه علیه تروریزم صادق نبوده‎است."

مقامات امریکایی در سال‎های گذشته پاکستان را به سهل انگاری در مبارزه علیه تروریزم و دادن پناهگاه به دهشت افگنان درخاک این کشور بارها متهم ساخته اند ولی در مواردی از نقش اسلام آباد در مبارزه علیه تروریزم ستایش هم کرده‎است.

پاکستان اصرار می‎ورزد که این کشور خود یک قربانی عمدۀ دهشت افگنی بوده و به این باور است تا که صلح در افغانستان نیاید پاکستان روی آن‎را نخواهد دید.

اجمل هودمن کارشناس مسایل سیاسی با در نظرداشت اظهارات متفاوت مقامات امریکایی دربارۀ پاکستان، معتقد نیست که روش واشنگتن در مورد این کشور از بنیاد تغییر کرده باشد.

آقای هودمن تدویر نشست سه جانبۀ امریکا، هند و افغانستان و تقاضای ادامۀ نقش سازندۀ دهلی نو در افغانستان را یک تلاش واشنگتن برای ایجاد موازنه در روابط با هند و پاکستان تلقی می‎کند.

هودمن: یک بحث این است که شاید خود امریکا در صدد موازنه در روابط خود با هند و پاکستان باشد.
هودمن: یک بحث این است که شاید خود امریکا در صدد موازنه در روابط خود با هند و پاکستان باشد.

وی افزود:

" شواهد و مدارک زیادی وجود داشت که پاکستان در مسایل دخیل است. اما امریکا در قبال آن روش ستراتیژیک داشت. یک بحث این است که شاید خود امریکا در صدد موازنه در روابط خود با هند و پاکستان باشد. امریکا در مسئله افغانستان بیشتر به پاکستان اتکا کرده‎است."

اما کارشناسان دیگر محکوم کردن دهشت افگنی ناشی ازخاک پاکستان درهند وتفکیک میان تروریستان خوب وبد را یک علامۀ از تغییر درپالیسی امریکا به نفع هند میدانند.

وزیرخارجۀ امریکا جان کری در اظهارات خود در دهلی نو گفت که عاملان حملات دهشت افگنی سال ۲۰۰۸ در ممبی و هجوم ماه جنوری گذشته در پتانکوت هند باید به چنگ عدالت سپرده شوند.

دهلی نو پاکستان را به دست داشتن در این حملات متهم می‎سازد.

وزیر خارجۀ امریکا با تاکید گفت که واشنگتن میان تروریست خوب و بد تفکیک کرده نمی‎تواند و نخواهد کرد. او گفت که دهشت افگنی دهشت افگنی است، مهم نیست که از کجا سر چشمه می‎گیرد یا چه کسی آن‎را انجام می‎دهد.

اسد منیر افسر متقاعد اردوی پاکستان به این باور است که نشست سه جانبه میان واشنگتن، کابل و دهلی نو بر نقش پاکستان تاثیر گذار نخواهد بود چون طالبان افغان به گفتۀ وی زیر کنترول پاکستان نیستند.

اما او در عین حال اظهارات اخیر وزیر خارجۀ امریکا در هند را قابل توجه دانسته می‎گوید نزدیک شدن هرچه بیشتر واشنگتن و دهلی نو باعث آزردگی حکومت پاکستان می‎شود.

اسد منیر دگروال متقاعد اردوی پاکستان نشست ماه آیندۀ مقامات امریکا، هند و افغانستان را یک عامل فشار بر پاکستان بخاطر افزایش حملات طالبان در افغانستنان می‎داند.

XS
SM
MD
LG