لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

م.م: اسرائیل باید پیمان منع آزمایش سلاح اتمی را تصویب کند


رئیس اداره تطبیق پیمان منع آزمایش سلاح اتومی سازمان ملل متحد می‎گوید، اسرائیل باید پیمان منع آزمایش سلاح اتمی را تصویب کند.

لازینا زیربو گفت که ایران همچنان باید این پیمان را تصویب نماید، اما او زمانی تصویب این سند را به این کشور مشخص نساخت.

رئیس اداره تطبیق پیمان منع آزمایش سلاح اتومی سازمان ملل متحد گفت، در حالیکهبیست سال از امضای این سند می‎گذرد، اما تا هنوز اجرایی نشده‎است.

رئیس اداره تطبیق پیمان منع آزمایش سلاح اتمی در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت، اسرائیل کشور کلیدی به شمار می‎رود که در آینده باید پیمان منع آزمایش سلاح اتمی را امضا کند و ابراز امیدواری نمود که این کشور در کمتر از پنج سال آینده چنین کار را انجام خواهد داد.

لازینا زیربو که برای اولین بار با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل در ماه جون امسال ملاقات کرد گفت:

"من براساس مشاهده علایم مثبتی از سوی اسرائیل، پنج سال آینده را به عنوان مهلت نهایی به این کشور تعین کردم تا برای تصویب پیمان منع آزمایش سلاح اتمی دست بکار شود."

رئیس اداره تطبیق معاهده منع آزمایش سلاح اتمی سازمان ملل متحد گفت، تاثیر امضا موافقتنامه اتمی سال گذشته با ایران، برای ایجاد شرایط اعتماد سازی در شرق میانه، دیگران را کمک کرد تا در این رابطه به پیش روند.

زیربو: من براساس مشاهده علایم مثبتی از سوی اسرائیل، پنج سال آینده را به عنوان مهلت نهایی به این کشور تعین کردم .
زیربو: من براساس مشاهده علایم مثبتی از سوی اسرائیل، پنج سال آینده را به عنوان مهلت نهایی به این کشور تعین کردم .

لازینا زیربو گفت، او با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چندین بار دیدار کرده و ایرانی‎ها در منع آزمایش سلاح اتمی اشتراک فعال دارند.

۱۹۶ کشور جهان عضویت معاهده منع آزمایش سلاح اتمی را دارند، ۱۸۳ کشور آن را امضاء کرده و ۱۶۴ کشور این سند را تصویب نموده‎اند. اما این پیمان تا هنوز اجرایی نشده، زیرا نیاز به تصویب هشت کشور دیگر را دارد که در زمانی تصویب این پیمان در سال ۱۹۹۶ میلادی در اسامبلی سازمان ملل متحد یا خود ریکتورهای انرژی هسته یی داشته و یا روی ریکتورهای انرژی اتمی تحقیق می‎کردند.

این کشورها شامل ایالات متحده امریکا، چین، ایران، اسرائیل، مصر، هند، پاکستان و کوریای شمالی می‎باشند.

اما امسال بیستمین سالگرد امضای این پیمان است ولازینا زیربو در راس هیاتی سازمان ملل متحد موظف شده تا روز چهارشنبه از روز بین المللیمنعآزمایش سلاح اتمی تجلیل به عمل آورد.

رئیس اداره نظارت از تطبیق پیمان منع آزمایش سلاح اتمی در ادامه صحبت خود گفت، اداره رییس جمهور اوباما از منع آزمایش سلاح اتمی به سطح جهانی حمایت می کند، امادر کشور خودش این پیمان را تصویب کرده نمی تواند زیرا بالای مجلس سنای این کشور که جمهوری خواهان در آن اکثریت دارند، کنترول ندارد.

به گفتهء لازینا زیربو چین هم وعده تصویب این پیمان را داده، ولی نگفته که چه زمانی این کار را می کند.

رئیس اداره تطبیق معاهدهء منع آزمایش سلاح اتمی سازمان ملل متحد افزود، رهبری پاکستان در این اواخر نشان داده که برای تعلیق دوجانبه منع آزمایش سلاح اتمی با هند، سرگرم گفتگو است.

اما به گفته آقای زیربو کوریای شمالی یگانه کشوریست که به آزمایش سلاح هسته یی در قرن بیست و یکم می پردازد.

او گفت که طرفدار از سرگیری دیالوگ با کوریای شمالی نیز می‎باشد.

XS
SM
MD
LG