لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

بقایای اجساد حبیب الله کلکانی و یارانش به خاک سپرده شدند


بقایای اجساد حبیب الله کلکانی و همراهانش در تپه شهر آرای کابل به خاک سپرده شدند.

بر اساس گزارش ها، هواداران حبیب الله کلکانی ناوقت دیشب این خبر را تائید کردند.

گفته می‌شود که در جریان مراسم دیروز، درگیری میان هواداران حبیب الله کلکانی و شماری از افراد وابسته به عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری رخ داد.

تا هنگام ادای نماز جنازۀ حبیب الله کلکانی و همراهانش، خبری از درگیری نبود.

تصمیم نخست، انتقال بقایای اجساد به تپه شهر آرای کابل گفته شد، سپس آوازه‌های پخش شد که آنها به تپه کلوله پشته منتقل می‌شوند.

دیری نگذشت که تصمیم عوض شد و شماری از شرکت کننده‌های مراسم به خاک سپاری گفتند که بقایای اجساد حبیب الله کلکانی و همراهانش باید در تپه شهر آرا به خاک سپرده شود.

بالاخره ناوقت دیشب اجساد به خاک سپرده شدند. اما پیش از این مراسم، گفته می‌شود که افراد وابسته به عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری مانع انتقال اجساد به تپه شهر آرا شدند و در نتیجه درگیری رخ داد.

یک مقام وزارت داخله افغانستان، به خبرگزاری رویترز تائید کرده که درگیری میان افراد آقای دوستم و حامیان حبیب الله کلکانی رخ داده‌است.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی و مشاور عبدالرشید دوستم در یک نشست خبری، از درگیری‌ها چیزی نگفت اما افزود:

بشیر احمد ته ینج سخنگوی و مشاور عبدالرشید دوستم
بشیر احمد ته ینج سخنگوی و مشاور عبدالرشید دوستم

" جناب داکتر عبدالله عبدالله حکمی را صادر کرد که در آن گفته شده، مراسم دفن حبیب الله کلکانی در تپه شهر آرای شهر کابل عملی شود. در صورتی این کار می‌شد، ما متأسفانه بخشی از تاریخ را تحت شعاع نام یک شخصیت دیگر قرار می‌دادیم."

در این میان خبرگزاری اسوشیتید پریس به نقل از آقای ته ینج گزارش داده که در نتیجه درگیری‌ها یک محافظ کشته شد و سه تن زخم برداشتند.

تا ادای نماز جنازه در مسجد عیدگاه کابل، شماری از چهره‌های جهادی در مراسم حضور داشتند اما پس از آن در این مراسم دیده نشدند.

محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان یکی از شرکت کنندگان مراسم دیروز بود.

او در بخشی از اظهاراتش گفت: هر افغان حق داشتن آرامگاه را در کشورش دارد.

محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان
محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان

وی در ادامه گفت:

" به همان شکلی که هر شهروند، حق زندگی کردن را به عنوان حق طبیعی در سرزمین خود دارد، حق داشتن مقبره و مرقد را هم دارا است."

خبرنگار رادیو آزادی دیشب از تپه شهر آرا گزارش داد که نیروهای خاص پولیس به این محل رسیدند تا از هر گونه درگیری احتمالی در آنجا جلوگیری کنند.

اجساد حبیب الله کلکانی و همراهانش برای ۸۷ سال در تپه مرنجان کابل دفن بودند.

کلکانی به دنبال یک کودتاه علیه امیر امان الله خان، در سال ۱۹۲۹ به قدرت رسید. او برای ۹ ماه در قدرت ماند و پس از آن از سوی محمد نادر، شاه سابق افغانستان به دار آویخته شد.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG