لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

مقاله نیویارک تایمز در مورد حمله بر پوهنتون امریکایی


نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود باز هم در مورد حمله بر پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل مطلبی را به نشر رسانده‌است.

نویسنده مطلب می‌نویسد که روز ۲۴ اگست با یک کابوسی هولناکی که به حقیقت پیوسته بود چشم باز کرد. او با این خبر بیدار شد که یک منبع امید به آینده در افغانستان و یک مرکز دانش و روشنی در قلب کابل مورد حمله قرار گرفت.

به نوشته نویسنده، تعداد زیاد از کسانی که او می‌شناخت در این پوهنتون بودند و یکی از دوستانش پروفیسر نقیب احمد خپلواک کشته شده بود.

روزنامه می‌نویسد، با وصفی که قوای امنیتی افغانستان برای نجات محصلین و کارمندان پوهنتون تلاش نهایی کرد، ولی با آنهم هشت محصل، یک پروفیسر، سه گارد محافظ و ۴ سرباز افغان در این حادثه جان دادند.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، پوهنتون امریکایی که در سال ۲۰۰۶ دروازه‌های آن بروی محصلین باز شد یک مرکز تعلیمی غیر انتفاعی بود که با دادن دیپلوم‌های ماستری و لیسانس روزنه امید را برای آینده جوانان افغان باز می‌کند و یکی از ارگان‌های می‌باشد که می‌تواند نسل آینده افغانستان را برای مسئولیت‌های رهبری آماده بسازد.

روزنامه می‌افزاید، بسیار افغان‌ها در دهه‌های گذشته در فضای جنگ زندگی کرده‌اند و اکنون نمی‌خواهند فرزندانشان دیگر این حالت را تجربه کنند و برای کشور و خانواده‌های خود آینده ساز باشند. کسانی که در این پوهنتون درس می‌خوانند در ده سال آینده تعیین کننده مسیر پیشرفت افغانستان خواهند بود.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، حمله بر پوهنتون امریکایی کابل در ۲۴ اگست در حقیقت حمله بر تمام همین آرمان‌ها بشمار می‌رفت.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "مبارزات تویتر توجه را به فشارها علیه هزاره‌های افغان جلب نموده است."

روزنامه به حملات انتحاری در جریان تظاهرات کابل که ده‌ها تن از هزاره‌ها در آن کشته شدند، اشاره نموده می‌نویسد، کشورهای جهان که پناهجو قبول می‌کنند، با درنظر داشت این مشکلات هزاره‌ها، در مورد پناهندگی آنها تصمیم بگیرند.

اما روزنامه گاردین می‌نویسد که کشور آسترالیا تصمیم گرفته که هزاره‌ها در کابل با کدام خطر مشخصی رو به رو نیستند و از این رو پناهندگی آنها به این کشور پذیرفته نخواهد شد.

به همین منظور یک مبارزه توسط تویتر شروع شده‌است که می‌خواهند به طرفداری قضیه هزاره‌ها امضا جمع کنند. روزنامه گاردین از قول یک پروفیسر آسترالیایی که در کابل بسر می‌برد نوشته است که می‌گوید، موقف حکومت در رابطه با هزاره‌ها ثبات ندارد.

اما به نوشته گاردین، در یک گزارشی که توسط ادارۀ امور خارجی و تجارت در آسترالیا به نشر رسید آمده‌است که در تمام نقاط افغانستان یک نوع خشونت وجود دارد و تهدیدهای که هزاره‌ها به آن رو به رو هستند بیشتر از تهدیدهای نیست که اقوام دیگر افغانستان با آن مقابل می‌باشند.

XS
SM
MD
LG