لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

فایننشل تایمز: عملیات آسیب پذیر برای حفظ افغانستان


فایننشل تایمز

روزنامه فایننشل تایمز در شماره اخیر خود مطلبی را به قلم نویسنده و کارشناس سیاسی احمد رشید به نشر رسانده است تحت عنوان عملیات آسیب پذیر برای حفظ افغانستان.

در مطلب آمده است افغانستان در آستانه هرج و مرج قرار دارد و دلیل آن تنها این نیست که طالبان حملات را در ولایات مختلف آغاز کرده اند، بلکه بحران در داخل حکومت و نزول اقتصادی در این کشور هم نقش دارد.

احمد رشید در مطلب خود به برخوردهای مختلف در گوشه و کنار افغانستان اشاره نموده می‌نویسد که تنها مشکل افغانستان در میدان جنگ و حفظ امنیت نیست.

روابط کابل با اسلام آباد که به طالبان پناه داده است، در بدترین حالت آن قرار دارد و اشرف غنی گفته است که حمله اخیر بر پوهنتون امریکایی کابل هم در پاکستان طرحریزی شده بود و از سوی دیگر برنامه تشویق کمک‌های نظامی هند برای تقویه قوای افغان، پاکستان را ناراحت ساخته است.

اما به نوشته احمد رشید در روزنامه فایننشل تایمز بخش بزرگ مشکل از اختلافات داخلی در حکومت وحدت ملی بین رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله سرچشمه می‌گیرد.

به نوشته روزنامه گروه های سیاسی مختلف در عقب رهبران مختلف ایستاده شده و مشکل را بیشتر ساخته اند.

بطور مثال یک گروه سیاسی رئیس اجرائیه را تحت فشار قرار داده اند که اگر رئیس جمهور اشرف غنی اصلاحات وعده داده سیاسی را عملی نکند از حکومت خارج شود.

یک گروه سیاسی دیگر در عقب رئیس جمهور سابق حامد کرزی برخاسته و خواهان برگذاری لویه جرگه می‌باشند که رئیس جمهور اشرف غنی در آغاز کار خود وعده داده بود.

به نوشته احمد رشید در روزنامه، در صفوف اردو هم زد و بند های سیاسی مشاهده می‌شود.

در چنین حالت به نوشته روزنامه امریکا هنوز هم میل ندارد که وضعیت بد امنیتی را در افغانستان تصدیق نماید و یا از سیستم اداری شکنند افغانستان محافظت کند.

به نوشته احمد رشید اداره امریکا تا انتخابات این کشور کدام برنامه برای دخالت بیشتر در افغانستان ندارد و تا آنوقت می‌توان صرف امیدوار بود که حکومت افغانستان سقوط نخواهد کرد.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در شماره اخیر خود از قول مقامات ناتو نوشته است که می‌گویند قوای نظامی افغانستان هنوز هم به مشکل رهبری و ناتوانی رو برو می‌باشد.

به نوشته روزنامه سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان جنرال چارلز کلیفلند نوشته است که می‌گوید سپری شدن زمستان و آغاز موسوم نو جنگ در اینکشور درسی مهم را به همه آموخت و قوای ناتو درک نمودند که قوای افغان هنوز هم به تعلیم، تجهیز، مشوره و رهنمایی نیاز دارند.

روزنامه والستریت ژورنال می‌نویسد در اوایل سال جاری نگرانی ها در بین بعضی کشورهای ناتو در مورد آماده‌گی و توانایی قوای افغان اوج گرفت.

بعضی مقامات گفتند که با وصف سالها تعلیم و تجهیز ترس آن وجود دارد که افغانستان به سرنوشت عراق دچار شود و خلای امنیتی در آن ایجاد گردد.

از همین رو به نوشته روزنامه والستریت ژورنال در کنفرانس سران ناتو در ماه جولای در وارسا مأموریت حمایت قاطع در افغانستان تمدید شد و رئیس جمهور امریکا هم اعلان کرد که سربازان کشور را در افغانستان به اندازه که قبلاً گفته بود کاهش نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG