لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

آگاهان: رسیدن به توافق نهایی با حزب اسلامی زمانگیر خواهد بود


حاجی سید داوود تحلیلگر مسایل سیاسی
حاجی سید داوود تحلیلگر مسایل سیاسی

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند، حکومت افغانستان و حزب اسلامی هنوز هم برای رسیدن به توافق نهایی صلح آماده نیستند.

این آگاهان بدین باور اند که رسیدن به توافق نهایی صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی زمانگیر خواهد بود.

حاجی سید داوود یکی از این تحلیلگران روز شنبه به رادیو آزادی گفت، تغییر در شرایط حزب اسلامی و اختلافات میان سران حکومت از دلایلی اند که رسیدن به توافق نهایی صلح را دشوار ساخته است.

وی گفت، همچو چالش‌ها می‌تواند باعث گردد تا دو طرف هنوز برای رسیدن به این توافق آماده نباشند.

وی در ادامه گفت:

"هر دو طرف هنوز هم آماده نیستند؛ به این معنی که هر روز شرایط نو به میان می‌آید و مشکلات که در داخل حکومت وحدت ملی افغانستان است این هم برای حکومت این اجازه را نمی‌دهد تا با دست باز فیصله کند و همچنان طرف مقابل هم وضع را دیده و نظر به وضعیت داخلی تصامیم‌شان را می‌گیرد."

این در حالیست که هیئت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار نزدیک به یک ماه قبل پس از دو ماه مشوره با اعضا و رهبر این حزب برای ادامه گفتگوها به کابل بازگشت.

پیش از آن هیئت حزب اسلامی روی متن توافقنامه بیست و پنج ماده‌یی صلح با حکومت افغانستان به توافق رسید و قرار بود پس از برگشت هیئت، این توافقنامه از سوی رئیس جمهور و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به امضا برسد.

اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در مورد چگونگی تفسیر برخی عبارات این توافقنامه اختلافاتی وجود داشت که پس از تشریح این موارد، هیئت حزب اسلامی باز هم به هدف مشوره با اعضای این حزب، رفته است.

محمد امین مظفری سخنگوی این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت، امیدواری های برای نهایی شدن پروسه صلح با حزب اسلامی وجود دارد.

وی افزود:

"توافقنامه همان توافقنامه بیست و پنج ماده‌یی است که به وساطت شورای عالی صلح بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی صورت گرفته است، در بعضی عبارات اختلاف نظر‌ها وجود داشت به توضیح و تشریح نیاز داشت آن عبارات برای شان تشریح داده شده، امیدواری‌ها بر این است که این پروسه نهایی شود و برای مردم افغانستان پیام صلح داشته باشد."

در عین حال یک منبع از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفته است که مذاکرات صلح با حکومت افغانستان پایان یافته، آماده‌گی‌ها برای اعلام توافق صلح گرفته شده و آنان در این مورد منتظر پاسخ حکومت اند.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرده که به هیچ گروهی در خصوص گفتگوهای صلح امتیاز نمی‌‌دهد و هیچ خواستی را که در مغایرت با قانون اساسی قرار داشته باشد، نمی‌‌پذیرد.

با این همه شهزاده مسعود یکی دیگر از آگاهان سیاسی می‌گوید، هر دو طرف باید انعطاف پذیری نشان بدهند.

زیرا به باور وی، اگر مذاکرات با حزب اسلامی ناکام بماند باور مردم افغانستان نسبت به پروسه صلح از بین خواهد رفت.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG