لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

بارک اوباما جهت شرکت در کنفرانس جی ۲۰ وارد چین شد


رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای اشتراک در اجلاس بیست کشور صنعتی جهان یا (جی ۲۰ ) وارد چین شده‌است.

این، آخرین سفر بارک اوباما به حیث رئیس جمهور امریکا به آسیا خواهد بود.

طیاره حامل رئیس جمهور بارک اوباما امروز در شهر شرقی هانگژو نشست کرد، شهریکه میزبان اجلاس بیست کشور صنعتی و رشد سریع اقتصاد جهان است.

روسای جمهور امریکا و چین قرار است نقش رسمی کشورهای‌شان در موافقتنامه پاریس جهت کاهش انتشار گاز کاربن را که در گرمای زمین کمک می‌کند، اعلان کنند.

چین امروز اعلان کرد که این کشور موافقتنامه کاهش گاز‌های گل خانه‌یی که سال گذشته در پاریس روی آن فیصله شد، تصویب کرده و به تلاش‌های کمک می‌کند که این موافقتنامه را تا پایان امسال اجرایی نماید.

همچنان توقع می‌رود تا ایالات متحده امریکا پیش از آغاز نشست جی بیست هم اعلان کند که این کشور به طور رسمی به موافقتنامه پاریس پیوسته است. نشست بیست کشور صنعتی و رشد سریع اقتصاد جهان قرار است، فردا در شهر هانگژو در شرق چین آغاز شود.

در حالیکه تنش‌ها بین پیکنگ و واشنگتن در دوران حکومت رئیس جمهور بارک اوباما روی مسایل مانند، حملات سابیری، نزاع روی بحیره جنوب چین و طرح و نصب سیستم ضد راکت در کشور همسایه چین کوریای جنوبی رو به افزایش بوده‌اند، اما مبارزه با تغییر اقلیم از جمله مواردی است که هر دو کشور تأکید دارند که روی آن مشترکاً کار می‌کنند.

چین بزرگترین تولید کننده گاز کاربن دای اوکساید بوده و پس از آن ایالات متحده امریکا کشور دومی به حساب می‌رود. هر دو کشور ۳۸ درصد این نوع گاز را در جهان تولید می‌کنند.

امریکا و چین از جمله کشورهای کلیدی بودند که سال گذشته موافقتنامۀ پاریس را قبول کردند.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس این موافقتنامه زمانی اجرایی می‌شود که حداقل ۵۵ کشور که ۵۵ فیصد گازهای گلخانه‌یی را تولید می‌کنند، به آن بپیوندند. پیش از این که چین در ماه اپریل به این موافقتنامه یکجا شود، ۲۳ کشور دیگر آن را تصویب کرده بودند.

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا قصد دارد در حاشیه اجلاس جی ۲۰ با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز ملاقات کند. این اولین باریست که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا پس از کودتای ناکام در ترکیه با رئیس جمهور این کشور ملاقات می‌کند.

بارک اوباما پس از نشست جی ۲۰ به لائوس سفر می‌کند تا در اجلاس کشورهای جنوب- شرق آسیا (اسین) شرکت کند.

XS
SM
MD
LG